Lyckliga pessimister

Helt plötsligt lägger jag ögonen på dessa realister
eller Lyckliga Pessimister, som det också kallas för.
 
 
LR kommer att ha en föreläsning den 8 december.
Med vem undrar du?
Jo, med Jan Bylund som skrivit bok och
föreställning med Mattias Lundberg OM
Lyckliga Pessimister.
Hos min frisör
hittar jag en artikel om att
"tänka positivt inte hjälper i alla lägen"
Och en som uttalar sig är Mattias Lundberg.
 
Såg någonstans att när man är deprimerad,
det vill säga sjuk,
säger folk åt en:
- Ryck upp dig, tänk positivt, gå en promenad! typ
Om man skulle säga samma sak till en som har 40 graders feber
Då skulle man anses som korkad.
Men båda är sjuka.
Att tänka positivt hjälper inte i alla lägen.
 
Jag får en flashback och
kommer ihåg när jag och Sussi var på Österåsen.
Hon villa att VI skulle gå på en positivt-tänka-föreläsning.
- Gå du, jag vill inte höra. Jag skulle vilja höra någon som är negativ!
Jag går ut med stavarna i det vackar vintervädret, sade jag.
Hon gick för att vända och
gå ut med mig.
När vi är tillbaka hör vi att den positiva-tänka-föreläsaren hade allsång
med låten "bättre å bätte dag för dag".
Vi tittade på varandra och asgarvade.
- Tur vi inte gick, för du hade gått ut när de började sjunga.
- Ja, svarade jag, du har sååååå rätt.
Kan säga att när de stämde upp sången en andra gång,
konstaterade Sussi att hon hade nog gått då också.
 
Jag blir faktiskt lycklig över "att fler tänker som jag":
att livet är som en sten,
som jag rullar upp för en förbannat, lång, brant uppförsbacke,
Ibland hamnar jag på en platå och
kan liksom vila en stund 
innan stenen ska fortsätta uppåt. 
 
Och vad är det för fel med det?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0