Tänk negativt

"Men Ulrika nu tänker du negativt!
Tänk positivt istället så löser det sig!"
 
Gud, vad jag är less på dessa uppmaningar.
Jag är inte negativ, jag är realist!
Om jag tänker positvit hela tiden,
hur ska jag då få mer pengar till mat,
husrum, tågbiljett, fritid, resor.........?
Om jag tänker realistiskt och 
ser över mina tillgångar,
gör en planering,
då blir det mer positivt. 
 
För några år sedan började jag följa
Den lyckliga pessimisten, 
det vill säga Jan Bylund och Mattias Lundberg
(Du hittar deras bok på bland annat på Adlibris)
Dessa två har hjälpt mig till många igenkännande skratt
om hur man kan tänka och
hur man tänker
Det är så befriande!
(De två har också haft en adventskalender på Facebook,
som är lysande om "julstressen")
Och så dyker en kurs upp om just negativt tänkande.
En kurs som hamnar i tidningen
Läs hela artikeln på GP: Nu ska du tänka negativt
En kurs som fylls omedelbart,
en kurs som gör det tillåtet att tänka negativt
utan att hamna i ett negativt tänk,
mer ett realistiskt tänk.
Jag föraktar inte att man ska vara positiv,
jag föraktar inte maindfullness och yoga
för allt det behöver jag också.
Men för mycket positivt tänk ger en sådan skev bild av verkligheten
en facebookbild av vardagen
Ett exempel:
I de sociala medierna har jag någon gång skrivit om att jag inte mår 100% superduper bra.
Då får jag nästan inga gillanden,
men däremot inlägget EFTER det illamåendeinlägget,
då får jag MASSOR med gillanden.
I min värld behövs Facebook-världens fasad av positivt och vackert, 
för att vi ska slippa må dåligt av krig och elände
men den realistiska, negativa världen finns där också. 
Vi kan inte alltid göra som den orealistiska strutsen,
vi  måste ta tag i konflikter, pengabrist och vårt dåliga mående
För när den grå vardagen slår till måste vi orka stå pall,
och då hjälper det inte att bara tänka positivt såsom att "det löser sig"
(tror jag har sett för många Lyxfällan på TV3, för att gå på det positiva tänkandet)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0