Reflektion

För cirka ett år sedan kom en ung, afrikansk man till mig
för att prata studier och för att söka till högskolan. 
Denna unge man, 
har jag fått följa under året
i med och motgångar. 
Han tycker att jag är underbar som finns, som kan hjälpa honom 
Jag tycker att han är underbar som kan hjälpa mig att förstå.
Förstå allt från identitet, familjetraditioner, hans religion och världsbild.
 
Härom dagen kom han in till mig.
Han ska jobba heltid i sommar,
plugga inför hemtenta,
njuta av sommaren,
men han vill studera så han blir bättre på svenska,
när han ska tillbaka till högskolan i höst. 
Detta är alltså ingen ungdom som ligger på latsidan. 
När vi börjar närma oss slutet på vårt samtal,
måste jag fråga honom:
- Vad tycker du om att bo i Örnsköldsvik?
Här ska du veta att jag har fördomar,
jag väntade mig ett svar om rasism,
droger,
utanförskap.......
you name it
Han tittar ner på pappret som ligger framför honom på bordet,
han gör en liten cirkel med fingret på pappret och säger:
- Du förstår Ulrika, detta är paradiset på jorden!
Han kan inte undgå min förvåning, men fortsätter,
- När jag är i Umeå, även med mina klasskamrater, känner jag mig utanför. 
Ställer jag mig i baren kommer ingen fram och pratar med mig.
När jag är i Örnsköldsvik och kilver in på krogen, säger alla hej till mig och 
tilltalar mig vid namn. När jag står i baren kan jag prata med okända och 
det pratar tillbaka till mig.
Paradiset på jorden!
 
Vi tänker olika
vi ser olika på saker
vi värderar olika
vi reflekterar
Ibland behöver vi bli påminda om våra olikheter och 
hur vi har det..........i alla fall behöver JAG det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0