Dagen D

För mer än två år sedan bestämde jag mig för att börja studera igen.
Studera och jobba.
Jag har haft en dröm om att få arbeta på universitetet,
kanske inte som lokalvårdare
utan inom studie- o yrkesvägledningen.
Då måste jag ha en magisterexamen
Och det var därför jag började studera, hösten 2013.
Jobbat 80 % och pluggat 50%
Det första året lärde vi oss allt om vetenskapliga metoder
Det andra året har vi skrivit en så kallad magisteruppsats
eller D-uppsats.
 
Idag ska jag "gå upp och försvara" min uppsats.
En klasskamrat har läst mitt arbete och
kommer att ge mig feedback på den.
Om jag blir godkänd är jag klar,
troligen med en och annan justering.
Men om jag inte blir godkänd,
då blir det nog att fortsätta i höst,
med att bygga på,
bygga om och
försvara igen.
 
I dag ska jag inte bara försvara utan jag ska opponera också.
Det vill säga jag har läst en klasskamrats arbete och
ska sammanfatta det arbetet och ställa smarta frågor.
 
Idag klockan tretton till sexton är jag på plats i Umeå.
En timme per uppsats,
vi är alltså tre personer som ska diskuteras.
Idag är vi tre,
första dagen på utbildningen måste vi ha varit 33.
Jag är glad att jag är där jag är
och vad jag presterat.
Jag älskar att läsa och skriva och
denna tid har varit skitjobbig men också underbar.
Jag älskar att få en dag till att bara läsa och
vara hemma med min älskade hund.
 
Idag är det dags
I morse vaknade jag med låten
"Det är lika bra att sluta drömma,
det går åt helvete i alla fall.
För om man drömmer om Paris
hamnar man på någe vis,
likt förbannat i Hudiksvall"
Iggesundsgänget har lagt ribban.
Det känns rätt skönt,
för om det inte går åt helvete,
då är det bra.
 
I dag är det dagen D.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0