Rabalder

Säkert 1000 gånger har jag gått förbi skyltfönstret
Jag liksom fluktar in allt det vackra.
Det är såååå romantiskt,
så vackert och
så drömlikt.
 
Till slut drog jag med min kompis M
hon som gör att jag offrar min promenad
för att det är trevligare med en lunch med henne
det ger ju också energi
in i butiken Rabalder på riktigt,
in i min drömvärld.
Alltså jag ser mig själv i lång blus och
med krås på bröstet
en urringad kofta
med en lång kjol som liksom följer vinden och mig.
Allt har ett gammelrosa skimmer över sig
när jag liksom glider fram över ängen
med blomsterkorgen fylld på min arm.

Jag lastar på mig allt som jag hittar och
går in i provhytten,
Kompis M står i andra provhytten.
Jag tar på kläderna och tänker att jag äntligen ska shoppa loss.
- Men jag tror att jag har fått en Barbapappa-kropp! börjar jag
- Va, hör jag från andra hytten
- Den liksom har börjat svälla ohämmat sen jag fyllde.........år sist.
Jag hör ett garv från andra hytten.
Jag får på mig kläderna:
- Men va fan! Jag ser ut som en farmor som ska ut i ladugården och mjölka!
Asgarv från andra hytten och
ett nervöst springande utanför.
- Men få se, hör jag expediten säger leende
när springandet slutar utanför min hytt.
Jag hinner tänka näääää
hon kan inte se denna kreation på mig
En kration som jag inte ens har hållning för att bära upp.
Koftan SER felknäppt och
felstickad ut.
Spetsblusen med krås faller ut som en strut i koftöppningen
och inget är liksom passform alá Ulrika.
Och den rosa färgen är verkligen blek på mig
Jag öppnar skynket
Och jag märker att det tar lite för lång tid
för att det ska vara spontant ärligt från expediten:
- Men så.......farligt......var det ju ............inte,
får hon fram med ett snett leende.
Då kommer också M ut och
ger mig ett ärligt garv.
Jag suckar och tar av mig allt.
Då fortsätter springandet och jag förstår
att expediten vill att jag ska ha en positiv bild av affären
när jag går ut.
Och ja, hon lyckas med sin charm och
hon hittar några plagg.
Men min romantiska hjärn-bild är ju förstörd
så jag går ut och konstaterar att
- Fan vad billigt det blev!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0