Recept

Detta starka och julig bjöd jag på när tjejligan var på besök.
Vill meddela att jag hade ingen koriander och
ingen spiskummin i och
det gick bra ändå.
Den är stark så yogurten var på sin plats och 
rödvinet Boom Boom! var en höjdare till.
 
Grytan är från en gammal buffétidning.
Efterrätten kommer jag inte ihåg var den är ifrån.
 
Jazzig Chili ett långkok som helst görs dagen innan
för 8-10 personer
 
2 kg högrev av nöt eller älg
3 chilifrukter
10 vitlöksklyftor
5 torkade fikon
1 paket bacon
3 msk tomatpuré
1dl chilipulver
1msk spiskummin
1 dl inlagda skivade jalapenos
1 torkadchilifrukt (t ex ancho eller chipotle)
1/2 dl konc oxfond
1 liter ljust öl
2 dl vitt vin
2 lagerblad
1/2 dl paprikapulver
1 msk torkad oregano
1 msk malen koriander
olja eller smör och salt
 
Till servering
tunnbröd
matyogurt
riven lagrad ost, typ västerbotten
guacamole
(ev kokt ris till)
 
Gör så här:
Dela, kärna ur och strimla chilin. Skala o finhacka vitlöken. Skär fikonen i grova bitar.
Pusta och skär köttet i grytbitar. Strimla bacon.
Bryn kött och bacon i omgångar
Fräs tomatpuré, vitlök, chilipulver o spiskummin i en stor gryta någon minut. Lägg i kött, bacon, strimlad chili, fikon, inlagd jalapeno, torkad chilifrukt, fond, öl, vin, lagerblad,paprikpulver, oregano och koriander. Tillsätt lite vatten om inte allt kött är täckt.
Koka upp o låt småkoka under lock tills köttet faller isär, minst 3-4 timmar. Rör då o då, Smaka av med salt. 
Servera med tillbehören.
 
Pepparkakscheescake 170 grader
25 krossade pepparkakor
75 g smält smör
2 ägg
1 dl finkornigt strösocker
400 g philadelphiaost
½ tsk vanillinsocker
 
Glasyr
3 dl gräddfil
2 msk finströsocker
½ tsk vanillinsocker
 
Gör så här:
Blanda pepparkakskrosset o smöret (jag kör i matberedaren)
Tryck ut blandningen i en form med löstagbara kanter (24 cm i diameter)
Tryck upp cirka 2 cm på kanten.
In i kylen.
Fyllningen:
Rör ägg, socker,ost och vanillinsocker till en slät smet.
Häll i formen. 
Grädda mitt i ugnen 30 min.
Ta ut form.
Höj till 200 grader
Rör ihop gräddfil,socker o vanillinsocker.
Bred ut och grädda i 5 min.
Låt stå svalt i minst 8 timmar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0