Julstressen

Julstressen består av jul-
hysteri
bak
julkllappar
tradition
städ
träff
bord
 
eller kan vara alldeles, alldeles, lugn och underbar!
 
Så här med facit i hand, måste denna jul som var, ha varit den mest lugna ever. Jag har hört folk som ser panik i ögonen på andra, som ser stressade människor. Själv har jag gjort en annan reflektion. De som klagar mest över julhysterin är de som själva inte tycker om julen som högtid. Vi andra som älskar juletiden bara åker med i julglädjetåget. De som jag ser stressar, är de som är mitt i livet med aktiva barn. De har avslutningar, träningar, julbord, bakning med mera. Men vi som är mitt i livet åldersmässigt tar det ganska lugnt nu. Vi njuter av ledigheten, att umgås och att äta mycket. Till och med de som har kvar boning, städning, göra-all-mat-själv kvar, har liksom lugnat ner sig. Att älska sig själv är kanske viktigt, men kanske att älska tiden som flyter är mer viktigt så att vi hinner med att njuta här och nu. Och snart får vi njuta av nytt år, vi blir ett år äldre, men får vara glad så länge vi får vara med här, som är vår stund på jorden.
 
God fortsättning!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0