Lördagsfundering

På jobbet har vi diskuterat detta med att maskindiska kaffemuggar.
En person vill absolut att det ska diskas på minst 50 grader under en timme.
Jag kan tycka att 45 grader på 33 minuter skulle räcka.
När jag tänker efter så undrar jag hur det funkar på de arbetsplatser,
där man handdiskar alla muggar.
Hur varmt och länge diskas de muggarna?
 
När jag nu har börjat på Friskis o Svettis som ledare,
har jag fått två ombyten av byxor, linnen och sockar.
Linnena är färgade vita och ska tvättas utan sköljmedel,
men med kurlört tvättmedel,
alltså utan blekmedel.
Två linne i en maskin,
hur miljövänligt och tidsslösande är det?
Jag gör som så nu
att när jag kommer hem
efter ett ledarpass
slänger jag vita sockar, vitt linne och vit sportbehå i en hink
med ljummet vatten och kurlört tvättmedel.
Sen får det ligga en stund
innan jag sköljer ut tvättmedlet och
hänger upp tvätten i badrummet.
Äckligt eller?
Två timmar har jag på mig plaggen,
45 minuter svettas jag.
Tror att det kan funka med handtvätt.
Om de börjar lukta,
då tvättar jag med lite ättika som tar bort svettlukt.
Gammalt husmoderstrick.
 
När vi bytte golv i huset
för många år sedan,
och lade in en matta.
Skulle jag börja bona golvet varje år.
Mattläggaren höll på att svimma.
- Nej, nej, inte de första 5 - 10 åren!
Han ansåg  att idag fanns ett så bra skydd på golven,
att bonade jag skalade jag bort det lagret av skydd som redan fanns.
-Använd såpa att torka med, då håller det längre!
Såpa, blir det verkligen rent?
Ja och det är skonsamt och
hur mycket skitar vi ner på en vecka eller månad egentligen?
Förr i världen bodde de 10 personer i ett rum och kök,
och skurade och bonade golv kanske en gång per år.
De kanske dog i förtid på grund av smuts,
men vi överdriverlite väl mycket,
eller hur!
 
Tror att ju mer vi börjar kolla omkring oss så kan vi rengöra mer effektivt.
Är det inte sagt så att vi tvättar sönder våra saker numera,
vare sig det är kaffekoppar, kläder, golv med mera.
Hur kan jag sopa rent framför min dörr,
med dagens rengöringar och städredskap?
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0