Nostalgimode

När jag var ungdom,
alltså yngre än mina 27 år idag,
så tänkte i alla fall vi i Västerås mer annorlunda än idag
vad som gäller mode.

När det gäller smink och hår.
Smink VAR mascara och
det hade inte alla.
Min kompis B sminkade sig jättemycket,
hon hade BLÅ mascara,
lite kajalpenna och
ansiktskräm.
Vet inte hur många fester jag kom på,
och hade GLÖMT måla mig.
Alltså jag hade glömt att ha på mig mascaran.

Håret var där och
jag kan säga att inte var det mycket spray och styling.
Jag hade utsläppt i två dagar och
sen tofs när håret blev smutsigt.
Kan hända att jag tvättade luggen
för att det blev för smutsigt och
ont om tid.
Men jag kunde kamma håret flera gånger per dag.
Och en kam i bakfickan
var på högsadiet,
ett måste.

Kläderna eller rättare sagt
collegetröjorna var stora och pösiga.
De var stora för att dölja brösten.
Gud nåde dig som det syntes att det fanns bröst
under den jättelika, rundhalsade tröjan!
Inte hade vi någon bh heller,
förrän i 20 årsåldern.
Jeansen var dock så tajta att vi låg på sängen
för att få igen dragkedjan.

Träningskläderna var gamla och utnötta vardagskläder.
Kanske att man köpte träningsshorts,
men t-shirten var av bomull och
ofta var den halvtrasig med ofrivilliga hål i.

Kan komma ihåg när jag var nio år och
började spela fotboll på sportlovet.
Då spelade alla tjejer i samma lag,
från nio år till de som var 30 år.
När vi hade match,
fick vi ha herrlagets gamla tröjor.
Kan säga att jag drunknade i tröjan,
men en final på Arosvallen fick jag spela ändå.

Trender kommer och går,
men ovanstående trend kommer nog inte tillbaka.
Eller ska det bli modernt med osminkade och
ännu mer recyklekläder.

I min värld är det
att när de nya modeskaparna börjar,
tar det alltid fram de modet som de missade.
Vi som är födda på 60-talet skulle aldrig (?)
sätta på sig det som var på 80-talet,
för då hade vi alla de kläderna
när vi var som hippast.
Men vi hängde i de äldres garderober och
såg modet från 60-talet,
alltså finns det en längtan att återskapa det i en moderna tappning,
när min generation kommer till modemakten.

Sant eller sanslöst?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0