Versaille

Ett ställe som jag ville besöka när jag kom till Frankrike
var slottet Versaille.
Jag har sett bilder och hört om detta mäktiga slott
Underbart att vi har vänner som kunde guida oss till rätt stad.
Och upplevelsen blev mäkig och
overklig med alla intryck och lyx
 
http://www.chateauversailles.fr/homepage
 
 Allt du ser glimma ÄR guld
 
 
 
Jag blev lite sur när vi inte skulle gå in i slottet.
Men när jag såg kön blev jag glad;
över hela borggården,
efter hela flygelbyggnaden,
efter entren och sen en lite krok till.
Kan det ha varit 500 meters kö
i semestertider.
 
 
Vi valde baksidan och
trädgården istället.
Vilket var ett fantastiskt val och
cirka 7 kilometer trädgård
 
 
Ovan är det åt ena hållet trädgård,
och nedan är det baksidan på slottet med 2500 rum.
 
 
Inte den romerska trappan....
 
 
 
 Blomsterprakt även om jag tyckte att det var enkla sommarblommor.
 
 
Figurklippning mest överallt
 
  
 
Det spelades högt med pampig,
tidsenlig musik,som vi drog oss till.
När vi kom fram splade denna fontän i takt till musiken.
 
 
Hästar i fontän och brons
 
 
Picknick vid dammen där människor rodde i dammen.
På franskt manér var det kex, ost och vin som gällde.
 
 
Och det här är parken åt ena hållet.....
 
 
.....och det här nedan är åt andra hållet.
 
 
 
Formklippt.....
 
 
En liten karta över den lilla slottsparken.
det är liksom symetriskt,
men tittar man noga i rutorna,
är det inte symetriskt
 
 
Åsså var jag med.....
 
 
  
Här sitter vi och väntar på att det ska börja något fantastiskt.
Så här efteråt konstaterar vi att de satt på vatten och
sen stängde av.
Jaha?
 
 
Ja, vad är väl en dag på slottet,
alldeles, alldeles underbar.....
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0