En vit

Kom på mig själv att det varit många svarta helgdagar.
Tänkte att jag skulle prova i alla fall EN vit dag EN helg.
Den dagen gick bra,
så jag fortsatte andra dagen.
Vips hade jag gjort en vit helg.
Tänkte att jag kan ju prova en dag till,
för veckorna går ju bra att vara vita,
helst denna snörika vinter.
En dag blev två dagar.
Vips så hade jag gjort en vit vecka.
Vad är det som händer?
Känner att jag inte är sugen att svärta ner mig.
Tredje helgen sade vips.
Sen kom tjejligefredag,
som är synonymt med surr och svart på hög fot.
Men suget var borta, även när jag fick chaufför.
Igår blev jag bjuden på middag med en svartsugen kvinna.
Mina ungdomar var med, men jag valde att köra trots att
vi var tre som hade körkort, och alla ville vara vita.
Vips har det gått fyra veckor och helger.
Vips har det gått 29 vita dagar.

(Okey då har faktiskt smakat en smakklunk vin en fredag, en smakklunk vin en annan fredag, druckit 2 klunkar champagne en tredje fredag, en smakklunk vin en fjärde lördag)

Vad är då vinsten?
- dagen efter
- kunna ta sig hem när jag vill
- köra bil dagen efter kl 9.00
- vita kalorier väger mindre än svarta
- mindre sugen på salt och fett
- magen blir full fort utan det svarta,
alltså inte en massa snacks som åker in
automatiskt hela tiden

Vem vet det kanske blir fler dagar, helger, veckor, månader?
Men jag kan inte se in i framtiden, jag kan bara ta en dag i taget.
Det är bara jag som kan välja vad jag vill göra,
och ingen kommer att tvinga mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0