Ullis (o)logiska matematik

Hela sommaren har jag tänkt att köpa en vaxduk,
eller liknande,
till köksbordet,
för att vi nött ut den gamla, gröna.
Då råkar jag vara på en sällsynt Hemtex-rea och
hittar där en fantastiskt billig, snygg, rosa vaxduksliknande tingest.
Den gröna i samma mönster var asdyr,
hela 299 kr,
den rosa kostade 99 kr.
Sagt och gjort,
jag köper den rosa.

Hem, slänger ut den på köksbordet,
och konstaterar direkt
att de gröna gardinerna inte matchar.
Kan säga att det rakt skär sig.
Bort med gardinerna.
Astomt!
Sneglar på rumsgardinerna som är rosa.
Men kan inte slita ner dem.

Iväg för att jaga en skohylla,
för 300 par skor till källaren.
Hittar en hylla på Rusta.
Hittar också rosa snygga, gardiner för 199 kr.
Köper dem.
Tar rumspanellängderna från rummet till köket.
Superfräscht!
Det enda som nu måste köpas nytt är en rosa blomma till köksbordet.
Hänger upp de nya, bredare, rosa gardinerna i rummet.
Urläckert!

Såååå, istället för att köpa en grön, dyr vaxduk för 299 kr
Köpte jag en rosa vaxduk för 99,
nya, rosa gardiner till rummet för 199 kr och
en rosa blomma till köket för 49.
Summa 347.
347 kronor är mer än 299 kr för en dyr vaxduk.
Ullis (o)logiska matematik!

I skrivandets stund funderar jag om jag måste ha nya krukor i köksfönstret,
de gröna skär sig till det rosa.........

(tyvärr inga bildbevis, för kameran är på semester)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0