Onsdagen den 22 december anno 2010

Kära dagbok! (Skriver man det när man bloggar eller blir det "kära bloggsida?)
Drömde att jag sprang inne på ett spa för att hinna till matsalen. Ett lyxigt spa som i min dröm var mer som en högstadieskola från 70-talet.
Jag hör en hund skälla långt borta.....Decibell.....det ringer på dörren.
Shit, klockan är 7:33 och det måste vara målaren.
Han blir lite förskräckt att han väckt mig. Själv är jag överlycklig ATT han väcker mig. Speeding kan jag säga. Klockan 8:15 står jag redo att gå till Komvux. Tack gode Gudrun att jag skulle dit idag, annars hade jag varit ännu senare. Och tack vidare, att Decibell sket när det är-16 grader ute.
Precis när jag ska gå ut kommer målaren och meddelar att de nog ska bila upp badrumsgolvet i lägenheten ovanför (hon låter så lycklig, han låter så glad tänker jag tyst nynnandes)
- jag tänkte på hunden, avslutar målaren.
Alltså shit nummer två kommer alltså 45 minuter efter att jag vaknat, bådar inte gott.
Minus 16 grader och ska då använda mobilen. De är inte gjorda för användas med tumvantar i skinn och ull.
Min kära make kan inte ha henne på eftermiddagen. Jag smider arga planer, tar dem med kollega EÅ, som genast är med på att vi smugglar in Decibell på kontoret efter lunch.
Vi jobbar på med all administration i projektet. Här skulle jag kunna använda alla shit-ord jag har kvar för dagen, men jag biter ihop och tänker jippi, med mycket små bokstäver.
Lunch med dator.
SEEEEEEER solen denna, året kortaste dag. Två minuter sol och jag visslar i -19 grader. Livet leker, jag ser solen!
Fika i kommunens andra snyggaste personalrum. Just nu ger de röda stora sofforna ett juligt intryck. Få jobbar, alla är liksom väntar-på-tomten-glada. Eller de kanske är glada för att de ska vara lediga.....
Tar hunden och går ner på stan i -21 grader.
Har du någonsin sett en hund utan underull gå på vägen med djävulusiskt kalla tassar. Om inte, det är mäktigt att se, för hon liksom lyfter alla tassarna från marken åt alla håll ,samtidigt som hon försöker att gå. Om det blir riktigt kallt, DÅ sätter hon sig ner.
Julstämning på Torget.
Kontoret är julstädat av kollega EZ. Jättefint!
Skickar ett julkort till hela förvaltningen och till nämnden. (Det är inte första gången jag smörar idag kan jag säga, men det finns fortfarande chans att imponera på tomten. Kanske det kan ge ETT paket i år)
Möter upp dotter och man vid dotterns jobb. ISKALLT!
Hem och skriva matlista.
Dottern börjar göra sig iordning för party.
Far på Kvantum, mycket folk. Det är DÅ det slår mig. Jag hatar (sorry, jag vet att hatar är ett starkt ord) att mathandla, men julveckan är liksom magisk; mycket folk, det bjuds på glögg, julmusik, långa köer, jag blir så glad i magen, jag älskar detta!
Väl hemma börjar jag skala potatis och koka ägg.
Dottern gör sig iordning för party.
Shit nr 3 kommer här, för just här i uppackandet av varor kommer jag på att vi har tvättstuga = sortera tvätt. Lagar mat = rester. Lite gammpotatis, några kvarglömda köttbullar och prinskorvar, lite sill, kokar några gammägg och vips har vi en jultallrik. På med julmusiken och resterna har blivit juliga!
Dottern far till sin bror för att hämta julklappar..............????
Vi äter!
Dotter kommer hem. Dottern gör sig iordning för party.
Vi åker ner på stan för att köpa presenter till julklappsleken, som är ett obligtorium på julafton.
Hamnar på Cervera och ser en lampa för halva priset. Min man säger "lägg ner, inte nu, skulle vi inte köpa till julklappsleken?" MÄN förstår inte!
Till systembolaget.
Sen till Classe i Insjön. (Underbar affär som drar alla åldrar.)
Sätter oss i bilen, -22 grader, inte så kallt säger mannen. Och jag håller med!
Hem.
Dottern gör sig iordning för party.
Vi slår in julklappar. Jag slår in sex stycken. Gubben slår in ett. Vi konstaterar att hans är orginellt.
Dottern gör sig iordning för party.
Jag börjar diska.
Dottern gör sig iordning för party och nu blir jag indragen med att göra filmstjärnelockar, där hon inte når.
Jag diskar. Jag är på FB.
Min man skjutsar dottern till förfest, det är -22 grader. Jag lovar att hämta henne om alternativet är att gå hem själv. Hon är inte klädd för -22 grader.....knappt för +22 grader.
Jag är i tvättstugan. Jag diskar färdigt. Jag bloggar.
Ska nog sova nu. Målaren kommer och avslutar i morgon.
De ska bila i lägenheten ovanför (hon låter så lycklig, han låter så glad tänker jag tyst nynnandes)
Min dotter kommer nog att vakna av oljudet. Fniss!
I morgon när jag vaknar upp, är det dan före dan............julefriden är här!
God natt, kära dagbok...............what ever!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0