Att hyra lägenhet

När vi flyttade till denna hyreslägenhet för två år sedan, stod det en handikappanpassad duschkabin i ena badrummet. Efter ett tag togs den bort och ersattes med ett badkar. Frid och fröjd!

När vi flyttade in var jag rätt less att alltid renovera och se till att det såg bra ut samt att det var helt i huset. Så när det "dök upp två gigantiska hål i väggen (eller det är faktiskt 4 små röda pluggade hål på en typ pissgul vägg), som döljts av kabinen, var jag rätt nöjd att se dem och konstatera; jag behöver inte bry mig!

Det tog nästa två år och sen blev jag less på dem. Sade då till min man att vi skulle spackla och måla väggen, göra en fondvägg helt enkelt. Icke, svarade min man, vi gör inget utan att fråga hyresvärden. Sagt och gjort. Hyresvärden kom in och blev rakt ut sagt arg, att inte dessa hål beaktats i slutbesiktningen. Naturligtvis skulle det åtgärdas och även taket i badrum två (eller ett) skulle samtidigt få en uppfräschning. Han hade inte folk just då, men i november skulle det åtgärdas.

November kom (och nu förväntar du dig att jag ska dra sagan om skräddaren och tummen, men icke) men ingen målare. Samtidigt började det stå fyra hantverksbilar på gården och det lyftes ut avlopp. Aha, tänkte vi, det är stopp i avloppet på andra sidan. Stackarna! Det bilades så vi fick skicka iväg hunden till mor för att hon inte ska hörselskadad, hunden alltså. I alla fall förra veckan mötte jag en hantverkare (de känns igen på dessa stora hörlurar de bär på huvudet, ovanför öronen). Vad ni lever om, konstaterade jag klämkäckt. Han log och sade att snart ska vi börja i våningen ovanför er. Det tog cirka 30 min sen talade de om att nu börjar vi. Deportering av hund skedde. Men du, vi ska komma till er också, men vi säger till i god tid.

I går morse hade jag fått ett mail cirka kl 9.09 som sade Ursäkta men vi har glömt att meddela er, men kan vi börja i med ert badrum typ nu. Vad svarar man då som hyresgäst, jo givetvis ja. Så döm om min förvåning när jag kommer hem igår efter jobbet och det är två hantverkare i typ fel badrum. Och de hade tömt det. De berättade att allt skulle bytas; avlopp, handfat, toalett, överskåp, vägg skulle målas och ny matta. Vi ska faktiskt få välja matta, vi har två val. Vilket jag tycker är lysande, ju färre val dessto bättre. De poängterade också att de gärna ville göra en snygg duschhörna till oss, istället för att bära tillbaka badkaret.

Så nu sitter vi här i byggdammet efter en dags bilande i cementen. Och det enda jag undrar är:
kommer min man att hjälpa till med en riktig storstädning igen, eller kommer han att säga; tänk om hantverkarna kommer och dammar ner om tre veckor?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0