Memory lane

När jag kommer till min födelseort Västerås 
vill jag gärna gå på de gator
där husen jag bott på fortfarande står kvar.
Minnen dyker upp och 
jag mår bra,
jag ler. 
Min kära vän Maria skjutsade mig till det punkthus
inte höghus
jag bodde i när vi först hamnade i samma klass,
vi var nio år
 
 
Jag bode i det högra huset, 
på tredje våningen
med utsikt mot baksidan
Rönnbergargatan 54 
Bakom husen låg vår högstadieskola
Viksängsskolan
där jag gick i 7an och en vecka i 8an.
På bilden nedanför ser du skolan
till höger om huset och 
längst till höger en bit av gympasalen
 
Jag hittade backen där jag, Britta, Robert och Wappe
hängde en vinter och åkte pulka.
Vi gick över gården och såg var Fredda, Lilja och Mackan bodde.
Jag log
 
 
Dagen efter denna tripp
släppte min far av mig och 
jag strövade själv runt i Hammarby
Där dök baksidan på huset upp
det gula, andra från höger
Skördegatans baksida
 
 
framsidan på Skördegatans hus
Kände mig lite brottslig 
när jag gick sakta förbi och
glodde på huset samt 
tog kort. 
 
 
Gick vår skolväg
En väg där vi gått många gånger
En väg där många möttes
En väg där vi tjuvrökte
Kom fram till skolan
Nybyggeskolan 
Gick där i 8an och 9an,
om gud finns
vet hen att jag aldrig skulle ha börjat på
Nybygge.
Denna skola full med skolkare och hemskheter
Viksäng
var av annan klass där alla hade bra betyg och pluggade
Första dagen på Nybygge 
låg Kalle och sov på bänken.
Jag var i chock, hade aldrig sett detta
Jag vande mig, 
men jag längtade tillbaka till den fina skolan
där det var lagligt att plugga och ingen skolkade.
 
Tittade runt
Amfiteatern var kvar där vi hade sommaravslutningar och
gympasalen där jag gjorde världens vackraste självmål på Anna S.
Hela skolan jublade,
mina lagkamrater i klassen låg ner och gav som upp
Anna S grinade för att hon inte var beredd på det perfekta krysskottet.
Där fick jag och peppade lagkamraterna,
vi vände och vann hela vår skolturnering.
Då var vi förenade
Franke och Juventus,
annars var vi konkurrenter. 
 
Memory lane...........
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0