Mer politik

Oj vad vi har blivit amerikaniserade
Vi har deras ekonomi och försäkringssystem snart
Men någonstans börja jag känna att vi är ett gammalt Ryssland
Låt mig förklara.
 
Den amerikanska mentaliteten säger att
sköt dig själv och skit i andra.
Egen försäkring, 
jobba dig blå
jobba många timmar
 
När jag lyssnade på företaget Brath om deras sex timmars arbetsdag,
berättade de att amerikansk press hade ringt upp dem och 
liksom skrattat åt dem.
För i USA är mottot:
ju fler timmar på arbetet,
ju bättre blir det.
När de fick frågan om effektivitet i 10-12 timmar på jobbet,
förstod de inte frågan.
Brath menar på att du ORKAR vara på topp i sex timmar på arbetet,
och sedan orkar du med familj och fritid också. 
 
Så på ena sidan har du friheten och 
den andra sidan det hårt styrda Ryssland.
Ju mer jag tänker på det ju mer lagar och förordningar hittar jag som styr.
I min värld som rör sig i
- en kommun, 
med en
- vuxenutbildningsförordning,
- Skolverket
- fyra olika betygssystem
- samverkan med arbetsformedling
- samverkan med försäkringskassan
Då kan jag säga att det är rätt osynkat och
väntan blir lång och byråkratisk.
Ibland känns det som om det rinner ut i sanden och 
folk slutar bry sig.
När jag sedan har haft med politiker att göra och 
frågat om de följer upp att saker görs som det är bestämt,
har jag faktiskt fått svaret:
"Vi bestämmmer vad och ni utför hur"
Om någon säger åt mig vad jag ska göra och
upptäcker att det inte går  att utföra i verkligheten, 
hur gör jag då? 
vem kollar det?
Det är kanske då vi får oengagerade människor
som säger att de ska kolla upp saker till nästa möte,
för de vet att det inte kommer att följas upp och 
vips har det försvunnit ut i sanden. 
Och vi fortsätter i samma hjulspår och
ingen kollar oss
och vi jobbar på.
Litet ryssland är det. 
Eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0