Onda och goda

Människor finns det gott om
Människor har en tendens att kategoriseras
Det kan vara efter färg, form, åsikter, religion, klädstil, musiksmak, ålder, kön, födelseort, födelseland...............
Den senaste tiden har jag börjat reflektera.
tror inte att det bara är jag
över det som hände i Paris,
det var kategorin muslimer
eller var det?
Ja, till viss del,
kan man väl säga att IS tillhör en del av dem,
eller det var ju egentligen Al-Quida.
Nu är ju IS en form av Al-Quida,
så man kan säga att det är båda delarna.
Men nu kommer vi kanske ifrån kategorin religion och
kommer in på en annan kategori.
Vad passar dig nu?
Om jag säger Breivik,
vilken kategori hamnar vi då i?
Det första som slår en är väl kanske en arg, upprörande term,
men jag tror inte det första du tänker på är kategoriseringen norrman.
Varför då?
Kanske för att vi vet att alla norrmän inte är massmördare.
Men hur är det då med muslimer?
I min värld är ju alla religioner goda förbilder OM
man nu inte bryter ut delar av religionen,
klipper och klistrar och
gör en extremvision av det hela förstås.
I min värld har jag nu börjat tänka personlighet.
En norrman kan utföra ett våldsbrott för att han är ond och tror på en extrem sak,
inte för att han hamnar under kategorin norrman.
En muslim kan utföra ett våldsbrott för att han är ond och tror på en extrem sak
kanske hjärntvättad,
inte för att han hamnar under kategorin muslim.
Eller .......?
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0