Svamp

Jag har alltid älskat hösten
Gillar färgerna
luften
mörkret
det är legalt att kura skymning.
Allt detta smolkas i bägaren för då är det också svamptider.
 
Blir man bortbjuden så där i september, oktober
så får man garanterat något med svamp.
Det är svampsoppa till förrätt och svampsås till varmrätten
och allt har värdinnan, värden plockat själv.
Det betyder att det blir många glada rop av ordet "åhhhh".
Ett litet dilemma när man som jag inte gillar svamp,
tycker inte att det är gott.
Det är då ALLA ska övertyga mig om att
- Men jo, svamp som är såååå gott! Du måste prova.
Jag provar och
jag förstår små barn som ska prova något,
för alla står runt mig och
alla får fåniga leenden och
alla nickar och säger i kör:
- MEEEEEN visst var det gott!!
- Nej, säger jag.
Och då kommer nästa fråga.
- Vad smakar det då?
- Svamp, säger jag
Och det är här moment 22 börjar
- Ja, det som är så gott!
- Inte i min mun.
- Men du sade ju att det smakade svamp!
Har redan börjat öva en ny fras till nästa höst.
- Det smakar som kloaklukten på en bakgata i Bankok.
 
Sen när det är en lek eller tävling.
Vad är då förstapriset?
Tada, torkad svamp!
Som naturligtvis värdinnan, värden torkat själv i hela vardagsrummet.
Och det är då alla säger att det måste inhandlas en svamptork.
 
I sociala medier är det
kort på svampskogen,
svamptorkning utan tork och
med tork,
svampkorg,
glada svampplockare
och byte av recept.
 
Det är då jag förstår hur folk känner det när jag vill visa upp golfbanan och dess attribut.
Fast DET är väl ALLA intresserade av,
eller hur !!!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0