Friskare med yoga

Alltså hade jag inte rätt 
när jag sade att yogan fick mig att friskna till
fortare med yoga!!!!!!!!!!!
Läsa detta:
http://marianpapp.wordpress.com/2014/03/06/yogatraning-bidrar-till-mindre-inflammation/
 
 

Yogaträning bidrar till mindre inflammation

6MAR

Flera studier har nyligen kommit som bekräftar att hathayogaträning fungerar anti-inflammatoriskt (som fysisk träning).

Exempel på proteiner som påverkas av inflammation är  Leptin, Interleukin 6 (IL-6) som ofta är högre vid inflammation och vid inflammation är ett protein som heter Adiponectin lägre. Dessa proteiner kan påverkas via nervsystemet (framförallt vagusnerven) och man vet att yogaträning påverkar vagusnerven, dvs du får bättre avslappning.

Kiecolt-Glaser jämförde de som var vana vid att träna yoga med de som inte tränade yoga och hittade lägre Leptin och IL-6 som fungerar pro-inflammatoriskt och högre adiponectin som är anti-inflammatoriskt hos vana yogautövare

Traditionellt används mycket inversioner för att stärka immunsystemet, men forskning krävs på detta område!

Inversion i parken...

Inversion i parken…

Nu i förkylningstider kanske bra att träna lite mer yoga!

Referens:

Kiecolt-Glaser, Christian et al. 2012, Adiponectin, leptin and yoga practice

Läs mer:Sammanfattning av forskning om inflammationsmarkörer

ps: håll utkik här jag kommer snart att bli officiell bloggare om hur mina doktorandstudier går på Karolinska Institutet, mer info kommer inom kort!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0