Våga yoga

Stressad inför jobbuppgifter
Stressad över mitt kalss
Stessad över skolarbete
Och direkt på morgonen
ska hunden ut på sitt,
som vanligt.
SUCK!
 
Solen skiner
Hunden spinger
men plötsligt stannar hon.
Hon vill gå en annan väg,
först blir jag irriterad
MEN
sen tänker jag att 
"det är klart vi ska"
Jag får nu se vad de gör i parken.
När vi sen kommer ut i Lugnviksparken
känner jag solens stålar mot mig.
Jag stannar upp
andas,
hittar berget i mig och
känner hur jag måste göra en solhälsning,
för att mjuka upp kroppen,
för att njuta av dagen,
för att möta solens strålar.
Så precis där mellan vägen och 
beachvollybollplanen 
stannar jag i det blöta morgongräset.
Marken är våt och 
mycket kall,
men jag gör fyra solhälsningar och 
en krigare.
Så nöjd
så lycklig
så mjuk i kroppen.
 
När jag sen kommer hem och 
ska plugga,
måste jag läsa AB först och 
vad hittar jag där?
 
Ett tecken?
 

Därför älskar din kropp yoga

Publicerad: 2012-10-22 i WELLNESS

Du vet att yoga är bra för dig, men vet du exakt hur nyttigt?

Här är ett axplock goda anledningar – både inre och yttre –
som kommer att få dig att längta efter solhälsningar. 

1 Skönare sex

Det finns andra positioner, än de du gör i bingen, som kan ge ditt sexliv ett uppsving. Tre yogaövningar som kan öka lusten är triangeln, kobran, och half spinal twist. Det menar The Journal of Sexual Medicine där 75 procent av kvinnorna i en studie uppgav att de var mer tillfredsställda efter att ha tillbringat en stund på mattan varje dag.

2 Godare sömn

Yogans avslappnande effekter och meditativa inslag kan fungera som sömnpiller. Det visar svenska studier, varav en av dem egentligen syftade till att klarlägga yogans effekt på ryggbesvär. Efter sex månader uppgav hälften av gruppen, som yogat regelbundet, att de sov betydligt bättre.

Vill du se om det fungerar på dig? Övningarna finns på medicinskyoga.se.

3 Botar stress

Yoga har visat sig ha effekt på både fysiologiska och psykologiska aspekter av stress.

En grupp stressade och ångestfyllda kvinnor fick i en tysk studie praktisera yoga i 90 minuter två gånger i veckan.

Efter tre månader uppgav de att deppigheten hade halverats, att oron minskat med 30 procent och att deras välmående ökat med 65 procent.

4 Förbli frisk

Du som redan är en yogi vet att ett pass kan vara ansträngande och svettigt – effektiv fysisk träning helt enkelt. Det är faktiskt så att personer som regelbundet utövar yoga har lägre inflammationsnivåer i kroppen än andra. Forskarna tror dessutom att yoga kan sänka blodtrycket och att djupandningen verkar dämpande på kroppens reaktioner på stress.

5 Mindre ont

Det finns flera studier, bland annat svenska, som visat att yoga kan lindra smärta. Göran Boll, yogaterapeut vet varför.

– Den medicinska yogan har fysiologiska effekter och andningsövningarna syresätter kroppen och gör att den slappnar av. Andningen påverkar även det autonoma nervsystemet och tillsammans med långa mjuka rörelser lindrar det smärta.

Inspiration/källor: Women’s Health, Science Daily, medicinskyoga.se, www.health.harvard.edu

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0