Fuck C

- Jag har en present till dig!
- Till mig? 
- Ja, du har ju fyllt år
 
Jag tar emot den vackra paketet
Jag öppnar det
Där ligger armbandet med texten
fuck cancer
Jag tittar på henne och säger:
- Tack
Jag vet inte vad jag ska säga annars,
men jag menar verkligen tack.
 
Hennes syn som påverkats av sjukdomen
och mediciner,
är trötta,
hon har svårt att sitta still och 
orden känns så rätt
fuck cancer
 
Hon går med trötta, rastlösa steg till sängen
Jag bäddar om hennes tunna kropp
medan hennes dotter pratar i telefonen.
- Stackars flickorna som måste ta hand om mig och
dessutom måste ta ledigt från jobbet!
- Men snälla du, ta emot hjälp och deras närvaro.
- De är så snälla.
Tänk att det finns döttrar som inte vill träffa sina mödrar när de blir sjuka.
- Ja, säger jag, de är nog själva rädda för döden.
- Ja, och de vill nog att deras mamma ska vara så där stark,
som när hon var frisk.
Jag nickar och 
känner att jag har en trygghet i dödens väntrum,
i och med att jag har jobbat inom hemtjänsten i många år.
När jag träffar henne vill jag att hon i alla fall ska le lite
och att jag kan få ge henne något vardagligt.
Just denna kväll visar jag bilder från min fest,
en begäran av henne,
genom hennes dotter.
Skrattet är viktigt och 
vardagshändeler. 
 
För några veckor sedan sade hon
helt plötsligt när vi satt ute i solen och
var på kalas
- Det är så orättvist, 
jag skulle vilja ha några år till.
Vi som satt vi bordet kunde bara nicka och 
hålla med
- MEN å andra sidan är det väl tur att jag blev sjuk nu när det är sommar!
Då kan jag ju sitta ute på altan och titta på folk.
Det skulle jag ju inte kunna om det var på vintern, i snöstormen!
Vi skrattade åt hennes optimism
och tänker
fuck cancer
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gun Nordfjell

Grymma cancer som tar de fina från vår jord! Puss

Svar: Så orättvist.Puss
Ulrika Engfors Holmbom

2014-06-24 @ 15:31:26
Postat av: Katarina

❤️

Svar: Torsdagskram till dig <3
Ulrika Engfors Holmbom

2014-06-24 @ 18:19:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0