Rätt kompetens på rätt plats

Kompetens,
hur svårt kan det vara att anställa folk efter rätt kompetens
Men ibland tror jag att det är så att man anställer någon som inte ska klara jobbet
bara för att bevisa "vad var det vi sa, men ni fick vad ni ville, pilutta dig"
Bara för att få gå tillbaka till det gamla,
kanske till normen,
vit man.....
Eller är jag negativ nu?
 
Om vi tar exemplet Allsång på Skansen,
kan man ju fundera.
Rättviseförmedlingen hade massor med förslag,
Kolla in listan!
men som du ser
Petra finns inte med och
de har väl ändå koll på kompetens
ur ett könsperspektiv.
Jag tycker att Petra är en fantastisk artist,
men bara för att man är bra på att sjunga,
kommer inte programledarskapet automatiskt.
Danny Saucedo hade ju samma känsla
när han ledde Mello,
han är artist inte programledare.
Sen kan man ju säga att Måns Zelmelöv är artist,
eller i mina ögon musikalartist
alltså lite skådespeleri
och har kompetens för lederi.
Eller så har jag ett annat exempel.
Ett helt år längtade jag efter att få se Ola Salo spela
Jesus i Jesus Christ Superstar.
Han levererade,
men när Peter Johansson kom in så
liksom bleknade Ola.
Helt plötsligt märktes det skillnad på skolande musikalartister och
en etablerad popikon.
De har kompetens för olika saker och
jag är inte så säker att Peter skulle kunna fronta i The Ark
lika lite som Ola levererade fullt ut i en musikal.
Rätt kompetens på rätt plats.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0