Feedback

Häromdagen köpte jag tulpaner till två olika personer.
Jag räckte fram blommpaket och
fick till svar av båda:
- Men det var väl onödigt!
Jag funderade en halv sekund innan jag svarade:
- Ja, det var det!
För om man tänker ur miljö- och ekonomisynpunkt,
så håller jag med.
Men personerna tittade frågande på mig och fortsatte:
- Men det var ju trevligt!
- Bra, det var meningen och
så var det meningen som ett tack från mig.
 
Hur kommer det sig att vi har så svårt med att säga bara TACK!
Det behövs inga förklaringar.
Vi kan väl bara få vara nöjd,
att någon tänkt på oss.
Eller när vi får en kommentar om håret eller klädsel,
säger vi typ:
- Den här gamla trasan.
- Den är köpt på rea
- Jag har ju inte gjort ordning håret ordentligt idag.
MEN det var ju inte det jag sade eller
väntade som svar,
eller?
 
När jag har jobbat med gruppvägledning,
är feedback jättesvårt att lära ut.
Men vi har våra knep.
Det svårast personer har,
är att ta emot feedback
UTAN ATT FÖRKLARA.
Vet inte hur många gånger vi fick säga,
- Vänta, vad skulle du säga?
Då kom det ofta ett generat:
- Tack!
 
Samtidigt har feedback blivit en synonym för skäll
eller att något är fel.
Och jag förstår det,
för det är ofta när något är fel som folk poängterar,
men hur ofta pratar vi om det som är bra och
vad vi är bra på.
Kan det vara så att jante sitter där och
vill att vi alla ska vara lika och
bra på samma saker.
Vad vet jag,
vet du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0