Tänkvärt

Läste min kamrat Guns blogg "Levoga.se" och
hon hade hittat detta ilägg från en annan blogg
http://www.torkildskold.se/bloggen/vi-kan-inte-spara-tid-bara-spendera-den.
Måste dela den med.
Tack och puss på dig Gun.
 

Vi kan inte spara tid, bara spendera den.

24 timmar

Har du någon gång tänkt på att det är en ynnest varje morgon att få vakna. I mer än 50 år har jag vaknat och stigit upp på morgonen och tagit så många dagar för givet. Men faktum är att för varje dag vi lever så förkortas livet med 24 timmar. Bodil Jönsson som skrivit boken "Tankar om tid" säger att tiden går inte, tiden kommer till oss. En del verkar tro att de har fått mindre än 24 timmar på dygnet. 

Det är de som även om de hade kunnat få 25 timmar på dygnet så skulle det ändå inte räcka till men som tur är finns det någon rättvisa och vi har alla fått förmånen att få lika många timmar att spendera varje dygn. Ibland hör jag även folk säga att gör vi si eller så då spar vi tid. Vi kan inte spara tid, vi kan bara spendera tiden efterhand som den kommer till oss. 

För ganska exakt en månad sedan låg jag på intensiven i Lund efter en operation på grund av att en artär hade stuckits sönder i lungan så den kollapsade pga. läkarslarv. Det var inte en helt okomplicerad operation men de var tvungna att göra den för att jag skulle överleva eftersom lungan blev blodfylld och det började rinna över i hjärttrakten. 

Själv trodde jag inte just då att jag skulle dö, utan jag var 100 % säker på att min sista stund var kommen. Det kan jag berätta för er som sluppit vara med om den känslan att det är ingen hit. Som tur är så gjorde kirurgerna ett utmärkt jobb och jag sitter nu hemma i huset och skriver detta. Jag mår fantastiskt bra, men en sak har jag åter igen kommit till insikt med. En del saker måste man själv uppleva för att förstå det och detta är en sådan upplevelse. 

Resten av livet

Jag kommer aldrig mer ta en dag till för givet i mitt liv. Varje morgon då jag sätter fötterna i golvet kommer jag vara tacksam för att jag får vara med i matchen, för det är långt ifrån ingen självklarhet. Jag kommer att respektera varje dag för just den dagen kommer jag bara få uppleva en gång.

En föreläsare jag lyssnade på för ett par år sedan gav alla i publiken ett pappersmåttband typ sådant som IKEA har för att man skall kunna mäta möbler. Han bad oss uppskatta hur många år vi trodde vi skulle leva och riva av måttbandet vid den siffran. Sen bad han oss att riva av måttbandet vid vår nuvarande ålder. Det som blev kvar var den stump som representerade de år som vi utifrån vår egen subjektiva bedömning, hade kvar att leva. 

Det blev så uppenbart när man stod där med stumpen i handen och det gav mig en bild av hur viktigt det är att leva i nuet och inte igår eller i morgon. För det är nu allting händer och vi lever nu och det är därför viktigt att vara i nuet. När det som kommer att hända i morgon händer så händer det i nuet. Allt som har hänt i vår historia hände i nuet den gången det hände. 

Carpe punctum

De flesta av oss har hört uttrycket "Carpe diem", fånga dagen. En värdefull påminnelse om att leva till fullo, men det är inte någon realistisk tanke eftersom man inte kan fånga en hel dag. Man kan bara fånga det här ögonblicket så det mest sanna påståendet är "Carpe punctum", fånga ögonblicket. Det förtjänar din fulla uppmärksamhet, för det kommer inte tillbaka. Så var glad för att du är här och lev nu för allt vad du är värd. 


Torkild Sköld


Kommentarer
Postat av: Gun Nordfjell

Puss puss- saknar dig! Fånga ögonblicket nästa gång vi ses!

Svar: Puss tbax!
Ulrika Engfors Holmbom

2013-08-20 @ 13:58:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0