Återblick

Ska iväg till jobbet.
Vill dröja mig kvar med hunden i famnen.
Ställer mig och läser på min anslagstavla.
Ser tre, snygga smågubbar på en bild.
Blir glad.
Läser:
Välkommen till världen!
Tiden går,
men vänta nu.
Välkommen till världen.........
Plötsligt minns jag första gången jag använde det.
 
Vår son hade fötts,
vi skulle sätta in en annons i ÖA.
Min man,
vars syskon bara hade fått flickor,
ville att det skulle stå
"en karl gör en karl" i annonsen.
Han hade sagt det i nio månader,
logiken för oss var fullkomligt solklar.
När jag ligger på BB
kommer sköterskan till mig
och säger att jag har telefon,
innan mobiltelefonernas intåg.
Jag går till sköterskerummet,
lyfter luren och 
blir fullkomligen utskälld
av en dam på annonsavdelningen på ÖA.
DE skulle bli anmälda om vi skrev sååååå hemska saker
som en-karl-gör-en-karl!
-Vad är de som får flickor då? skriker hon i falcett.
Sköterskan som hämtat mig står gapande bredvid.
Jag viskar till henne:
- ÖA.....
Efter en stund har hon lugnat ner sig och 
jag fick igenom både ett tack till personalen och
rubriken " Välkommen till världen".
FAST hon tyckte DET var kontroversiellt också,
på den tiden.
 
Ett tag senare blev ÖA anmälda,
inte för det skrivit något konstigt,
utan för att det inte skrev det folk ville ha,
utan de sållade.
Enligt dåtidens annonsörer på ÖA
var det konstigt med en hund i en dödsannons och 
annorlunda texter i födelseannonser.
 
Det var tider det,
nu pratar vi förra årtusendet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0