Söndagen från sorg till glädje

Min far har aldrig varit på Skeppsmalen.
Så istället för att gå Lotsstigen från Mattjäl, for vi mot Idbyn.
Då kommer min far på att vi ska åka och kolla vattennivån i Gideåälven.
Vi fortsätter och i Tävra-backen började bilarna framför att sakta in,
så även jag, som körde min fars bil.
Ser att det står en älg i slänten mellan vägen och viltstängslet.
Vi kör sakta förbi,
då ser jag att älgen har ett blodigt, brutit höger framben.
Min far uppmanar mig att stanna,
på med varningsblinkers och
sen ringa 112.
Strax efter kommer en bil med två kvinnor som också stannar
och undrar hur vi mår.
De tror att vi kört på älgen.
Fram med varningstriangel och varselvästar.
Min far och en av kvinnorna ställer sig vi varningstrinageln och
uppmanar bilarna att sakta ner.
Jag och den andra kvinnan står kvar.
Älgen försöker gå med ett dinglande framben.
Mitt hjärta blöder.
Älgen lägger sig ner och
stirrar på oss med sina stora bruna ögon
som uttrycker chock, förtvivlan och hjälp-mig.

En stockholmare kommer till min far och
berättar att han har kört på älgen och
också ringt till polisen.
Medan han vände bilen,
hann vi före med att få fram triangel.....

Vi väntade tills skytten kom för att avliva den skadade älgen.
Vid det första skottet reste sig älgen.
Fem skott fick han skjuta innan älgen föll ihop och dog.
Tydligen var älgen så chockad,
därför tog inte skotten.
Fruktansvärt att få vara med om.
Tänk vad älgen ska ha varit plågad innan den fick dö....

Vi åkte vidare till älven och
tittade på det stilla vattnet som for fram.


Vidare sen till svägerska och hälsade på deras nya kattunge Million


Till slut nådde vi Skeppsmalen och Skagsudde


Efter fika på Fiskevistet fick vi ta oss hem
för att duscha hunden som rullat sig i något slags bajs.
Hon luktade så vidrigt att jag rakt tjöjdes,
när jag rensade henne från några hängande klumpar.
Kan säga att hon fick bada när vi kom hem.
Sen beklagade hon sig för husse,
hur synd det var om henne.
Fjanthund!


Min far köpte förresten lax som vi åt till middag.
En middag där vår kära examensdotter joinade oss.
Mycket trevligt!

Nu laddar för fotboll och en ny arbetsvecka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0