Allemansrätten

Nu har jag bestämt mig:
SLOPA ALLEMANSRÄTTEN...
eller jag kanske inte har bestämt mig riktigt,
vill mest bara tänka högt.
 
 

Allemansrätten

Du använder dig av allemansrätten när du går en promenad, paddlar kajak eller sitter på en sten och tänker. Allemansrätten är en unik möjlighet för oss alla att röra oss fritt i naturen. Men vi behöver också ta ansvar för natur och djurliv och visa hänsyn mot markägare och andra besökare. Alltså inte störa – inte förstöra.

 Allemansrätten är en unik möjlighet att röra oss fritt i naturen. Med rätten följer också krav på hänsyn och varsamhet – mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor i naturen. Allemansrätten är inskriven i en av Sveriges fyra grundlagar (2 kap. 15 § regeringsformen).  Men allemansrätten är ingen lag och det finns heller ingen lag som exakt definierar den. Däremot omges allemansrätten av lagar som sätter gränser för vad som är tillåtet.

Organisationer och turistföretag kan dra nytta av allemansrätten i sin verksamhet. I grunden gäller dock allemansrätten för enskilda individer och inte grupper.

 
Alltså läs sista stycket...............
Efter hela denna debatt och stackars människor som lurats hit att plocka bär, undrar jag om det är rätt. Själv har jag börjat köpa bär, för jag hinner inte ut i naturen. Då har det ju varit någon "uppköpare"  i skogen redan och rensat med bärplockare. Jag vill ju bara komma ut med termosen, mannen och hunden en stund. Och på så sätt få ihop kanske 10 liter av blåbär och lingon som vi kan koka under vintern efter vårt hushålls behov. Men inte nu längre. Vi köper dyra bär ur frysen på Kvantum, för vi hinner inte ut när de är mogna.
De stackarna som kommer hit också, får bo i tält och under hemska villkor. Vad gör de av sina sopor? Var gör de sina behov?
 
" Inte störa - inte förstöra".....tänker jag fel eller är jag bara en avundsjuk svensk?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0