K-pop

Tv kan vara så fördummande.
Tv kan vara så allmänbildande.
Tv kan vara så bra.
Helst svt....eller hur!?!
 
I alla fall har jag börjat gilla nyheter,
som min man,
men jag gillar Kulturnyheterna som är på Svt kl 19:00.
Där tar de upp allt från filmer,
opera,
teater och 
bråk
som sker i kulturvärlden. 
I love it!
 
I onsdags berättade de att de skulle visa om K-pop på Kobra.
Jag blev nyfiken och
var tvungen att kolla 21:30.
 
K-pop är pop från Sydkorea.
Det är en medveten satsning på marknadsföring av Korea
av landets ledare.
Tre skivbolag rekryterar 9-11 åringar som går i skola 
hos skivbolaget
där de fostras till popstjärnor i grupp.
Det är en jätteindustri.
De intervjuade två svenskar som skrivit en låt till en av grupperna.
När videon släpptes,
var det 1 miljon som såg den på Youtube
första dagen. 
Mäktigt!
 
Se det halvtimmes långa programmet,
utan reklam på svt.
Här kommer länken!
http://www.svt.se/kobra/se-program/del-22-3?autostart=true
 
Annars kan du slå på K-pop på Youtube.
Välj dock INTE "Gangnam style",
han är inte typisk för Koreansk pop.
"Girls generation" är mer typisk för K-pop.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0