Prov

När jag gick i skolan,
lärde jag mig snabbt att leverera på skriftliga prov.
Förstod vad lärararen vill ha av mig,
kan säga att prov går ju ut på att gissa
vad läraren vill ha för svar.

Nu är jag vuxen.
Hamnar på Friskiskurs.
Jag tycker att jag var med och
alert under hela fyra dagar.
Läste dock på och förstod lite mer.
När jag sen fick provet
upptäcker jag att den som gjort provet och
jag tänker olika.
Jag har läst in mig på fel saker.
Eller rättare sagt,
vissa saker tror jag att jag inte behöver kunna utantill.

Tänker då på alla jobb jag haft och
undrar NÄR jag måste kunna något utantill?
Om min chef ger mig ett uppdrag
vill ju denne ha ett bra underlag,
helst med en källförteckning.
Inte vill han ha en chansning.
Han vill givetvis att jag har ett bra underlag och
VET vad jag pratar om.

Jag funderar på när det är viktigt att kunna något utantill.
Jag kan bara tänka mig när det är reflexmässigt.
Piloter till exempel,
men de tränar ju en massa
inte bara teori.
Tror till och med att läkare konsulterar varandra vid en operation.
Kan inte tänka mig att de inte gör något utan att vara 100 % säker.
Nåja, det kan finnas undantag
Nu säger alla att det är ju en kvalitetssäkring,
på vadå egentligen?
Det är ju inte på det jag kan,
det är ju att jag kan svara rätt på någons annans tänkta svar.
Lite av tankeläsning faktiskt.

Nu sitter jag här och undrar om jag skulle ha vågat vägra att göra provet.
Men då får jag inte gå steg 2,
och jag får göra om provet tills jag kan det.
Eller rättare sagt tills jag svarat rätt,
jag behöver ju inte kunna ha kvar kunskapen efteråt.
Huvudsaken jag levererar rätt svar så mottagaren blir nöjd.
Eller?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0