Fönsterputs

När jag var yngre,
bodde med en man som resjobbade,
hade två småbarn och
ett "3-våningshus",
var fönsterputsningen en fasa för mig.
För hur var det då?
Jo, fönsterpustning = storstädning.
Det vill säga,
att i det rummet som fönstret skulle putsas,
skulle också följande göras:
byta gardiner, torka foder, torka element, rensa garderoberna, byta sängkläder, tvätta sängkläder, dammsuga madrassen, dammtorka, damma alla golvlister, knäskura golvet, torka resten av rummets lister, tvätta lampan i taket, damma alla takhörn, förbättringsmåla, rensa leksaker, damma böcker, tvätta mattor, tvätta i stort allt i rummet och det var säkert något mer som skulle göras som jag har förträngt.
Vad hände?
Det tog en evighet.
Varje rum tog minst en dag.
Sex rum,
där jag också räknar in våra hallar,
tog ungefär fem till sex helger.
Så här i efterhand,
förstår jag att vi aldrig liksom hann med källaren.
Det känns som om jag var helt slut,
när det var dags för källarvåningen.
Med facit i hand ser jag nu ett mönster.
Till saken hör,
är att detta skulle nu göras vår och höst.
Det blir väl 12 veckor per år,
liksom?!?!?

Hur ser det ut idag?
Klev upp i morse klockan åtta.
Ser solen.
Tog och pustsade glaset och
fodrena på söderfönsterna.
Åt frukost.
Ska ut på promenad.
Tar de andra tre fönsterna om någon timme.
Fem rums fönster blir putsade på två timmar.
Kommer inte ens att byta gardiner,
för det gör jag titt som tätt ändå.
Och det går att hänga upp rena gardiner i ett smutsigt fönster.
Och det går att låta dammiga gardiner hänga i ett rent fönster.
Faktum är att jag aldrig någonsin har hört någon säga:
MEN har du inte storstädat rummet när du har putsat fönsterna?

Har du hört det?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0