Älgfarmen i Bjurholm

Jaha, då var det avslutning med flykting-projektet jag är med i.
Vi frågade vad de ville göra och det blev:
svensk natur med svenska djur.
Fantastiska Carina bokade då in Älgfarmen.



Måste säga att jag var lite skeptisk.
Men det gäller att gilla läget och hänga med.



Jag och kollega Sarinda hade kul på vägen.
Fattar inte hur man tar BRA kort med en hand
och ser normal ut!
Kan jag vara för gammal......

Åsså kom vi fram till stället.
Välorganiserat.
Jag valde att gå på den engelska visningen,
för att utmana ödet.
Vi började med en organiserad tur i museet med guide Daniel.



Daniel står här och visar var älgar finns på världskartan
(i trä)
och förklarar skillnade på språkfelet älg på svenska och engelska.

 

Sen var det ett bildspel som visade älgens år i skogen.
Jag är då fortfarande på den engelska versionen.

Sen ska vi då vidare till att träffa de tama älgarna.
Och hur märkvärdigt kan det vara på en skala?

Å det är då jag upptäcker att jag förvandlas till turist!
Jag springer och tar kort,
jag jagar älgen för att klappa dem.
Jag klappar dem på ryggen, nosen, pannan, öronen, hornen....
Alltså jag är en äkta tysk turist!!!!!!

  
 

Detta är ett familjeföretag:
Mamman lagade älggryta till oss.
Pappan och sonen guidade
och sonsonen fick rida.

 

Mäste säga att vi bugade och njöt efter att ha fått träffat skogens konung.



Sen är det ju lite makabert att få lära sig allt om älgar,
träffa dem live och
sen avsluta med att äta älggryta.....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0