Projicering

Projektion, en term som används inom psykologin för att beskriva hur en person som inte vill eller kan kännas vid sina egna svagheter tillskriver andra personer dessa egenskaper för att försvara sin självbild. Enligt Sigmund Freud är detta en psykologisk försvarsmekanism, som verkar för att förmildra ens egna oönskade tankar, värden, etc. Personen (A) vill bli "rentvådd", varför denne projicerar sin svaghet på en annan person (B), i till exempel sociala sammanhang för att få bekräftelsen av andra att svagheten ej längre kan associeras med en själv och på så sätt rentvår sig själv (A). (http://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi))

Hmmm, i många år har jag sagt saker som inte är jag,
som andra skulle ha sagt själva.
På så sätt har jag tagit på mig syndabocksrollen.
Andra har inte behövt lösa sina problem,
för jag har tagit på mig dem.
Jag har blivit obekväm, omöjlig, arg, elak och dum.
Men är det jag?
Jag vill ju vara glad, positiv, lugn, klok och SNÄLL!

Nu har jag kommit på att jag kan engagera mig i det som är till nytta för mig.
Och kanske ska andra få lära sig att lösa sina egna problem,
till exempel de som är konflikträdda eller
som jag hört "konfliktbevarare".
Jag behöver inte lösa allt på en gång för att få lite aktion,
för på kort sikt blir det bra för andra.
På lång sikt mår de andra bra och
jag går in i väggen.

Det gäller att se:
"Vilkens axel ska apan sitta på; min eller din?"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0