SFI-debatt...

....när det finns suggestopedi?

MÅNGA LÄRARE tar ett stort ansvar när det gäller att skapa relationer med de studerande. Tyvärr får det ofta till följd att lärarna inte prioriterar sin roll som lärare. På bilden Emma Thompson och Maggie Smith från filmen Harry Potter och Fenixorden. Foto: STELLA PICTURES

Ta Sfi på allvar

"Herr talman! Jag är också djupt oroad över att svenskundervisningen för invandrare enligt det system som vi haft de senaste åren inte fungerar - vi kan vara överens om att det inte gör det."
Citatet kunde varit från i går. Men orden yttrades av invandrarminister Karin Andersson (C) 1980.
Regeringar kommer och går. De reformerar utbildningen i svenska för invandrare, Sfi, gång på gång. Men problemen består. Resultatnivån är för låg.
Skolinspektionen kom med en rapport om Sfi i tisdags. Den bygger på inspektioner i 33 kommuner och två kommunalförbund. Slutsatsen är sorgligt nog den gamla vanliga: undervisningen anpassas i allt för liten grad till de enskilda elevernas förkunskaper och förmågor.
Nu är det inte inte ett specifikt Sfi-problem. Det finns i förskolan, såväl som på högskolan. Mycket av den kritik inspektörerna tar upp kunde ha gällt valfritt utbildningsstadium, som analysen av lärarna.
"Många lärare tar ett stort ansvar när det gäller att skapa relationer mellan och med de studerande. Tyvärr får detta ofta till följd att lärarna inte prioriterar sin roll som lärare i språk", skriver Skolinspektionen.

Men det är just språk - svenska - de 85 000 eleverna på Sfi var där för att lära sig i fjol. En fjärdedel av dem hade aldrig gått i skola eller högst sex år tidigare i sitt liv. En tredjedel hade läst vid universitet. Övriga hade mellan sju och tolv års skolgång bakom sig.
Det är elever med helt olika bakgrund och skäl att vara i Sverige. Det är flyktingar, ingifta, universitetsstudenter och arbetskraftsinvandrare. Det är enspråkiga analfabeter och akademiker. Det är elever som talar många språk, även om de inte kan läsa och skriva.
Dessvärre kollar Sfi-skolorna sällan de nya elevernas bakgrund ordentligt. Ibland handlar det om ett samtal på en kvart. Andra gånger om att fylla i ett papper med ynka liten plats för att beskriva tidigare kunskaper och erfarenheter.

Att investera ett par timmar per person, med tolk, torde ge mångfaldigt tillbaka. Man hinner få ett bra begrepp om allmän språkkunskap, om tidigare yrkesbakgrund som underlättar nivågrupperingen enormt.
Då kan man också upplysa om att det går att parallelläsa Sfi och matte och engelska på Komvux. Många elever önskar det, men vet inte om att de får. Och de har ofta fått uppfattningen att de måste ha klarat högsta Sfi-kursen för att få gå på Komvux.
Sfi ska pågå året runt, får bara ha uppehåll för normal löntagarsemester. Men i många kommuner kör man med lika långa lov som i vanliga skolan. Det är rent slöseri med vuxnas tid, människor som dessutom har behov av att ständigt nöta och öva det främmande språket.
Sfi sköts av kommunerna, i egen regi eller på entreprenad. Det är dags att kommunpolitikerna engagerar sig också i denna del av utbildningsväsendet, att de kräver ordentliga resultatuppföljningar för att kunna förbättra.

Av Sidan 4
[email protected]

 

Publicerat 31 mar 2011 07:44
Uppdaterad 31 mar 2011 08:28

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0