Artikel om män och kvinnor och shopping

Män är på Mars, kvinnor på Åhléns

"Vi ses på Pub" säger hon och försvinner i vimlet innan jag hinner fråga vilken pub hon menar.
Julshopping på stan och jag inser att likheten mellan könen är vår tids mest omhuldade - och felaktiga - myt.

Skicka ut en man för att köpa julklappar åt barnen och han kommer hem med en burk skidvalla åt sig själv. Skicka ut en kvinna att köpa en burk skidvalla och hon kommer hem med halva NK.
Vi kan numer dela en whiskyflaska, till och med kolla en VM-final i hockey tillsammans, men när det kommer till shopping så öppnar sig en könsklyfta djup som Grand Canyon någonstans i trakterna av Åhléns parkering.
Ge mig en rabattkupong på revbensspjäll och jag fastnar redan i svängdörren och slungas tillbaka ut på trottoaren, där jag raskt måste uppsöka närmaste krog för att lugna nerverna. Men ge det i stället till en valfri kvinna och hon erövrar världen.
Är inte detta märkligt?
Att samma person som kan gå vilse på en campingplats i Nässjö förvandlas till en tvåbent stövare så fort det luktar utförsäljning på H&M.
Att hon som redan efter 20 meter i motionsspåret drabbas av akut benhinneinflammation, nu glatt plöjer som en snöplog i timmar genom hyllorna med paket över hela kroppen och av bara farten får med sig ett dockskåp hem till yngsta dottern.
Att hon som är så dålig på logiskt tänkande, så elegant klarar att planera sina inköp så hon b å d e hinner kissa och dricka latte med väninnan.
Just det.
När såg ni två karlar shoppa tillsammans senast?
Nej, vi är patetiska vingelpellar som irrar planlöst genom livets provhytter. Har ingen strategi alls. Saknar fullkomligt den psykiska styrkan, taktiska blicken och split vision som krävs för att göra shoppandet till en konstart.
Och så har det kanske alltid varit.
Gick grottmannen ut för att stena en mammut så kom han också hem med en mammut - inte med en murkla, lite citrongräs och en självdöd ekorre som vissa andra.
Konsumtionssamhället är skapat av kvinnan, det är min starka övertygelse.
Jag känner inte en man som har 60 par skor eller ens tre par jeans.
Går jag in i min garderob och ropar, så hörs bara ekot av ett antal ångestladdade eftermiddagar på stan.
Jag tänker nu föreslå julhandel som en gren i nästa vinter-OS. Kvinnor av alla nationaliteter släpps lösa vid en varuhusentré - Klara-färdiga-köp! - och återvänder en halvtimme senare med en garderob värdig Imelda Marcos. "Och där kommer fru Gustafsson ut ur skohyllan och klockan går mot 28,20 och jag tror vi har en ny vinnare... NEEEEJ! Där snubblar hon på en nappahandske och brakar rakt in bland ansiktskrämerna!"
Utanför står vi karlar och undrar vart vårt kreditkort tog vägen. + "Kråkguldet" på dvd. Äntligen ska en ny generation skrämmas från vettet. - Vetskapen att Fuglesang aldrig var längre från jordytan än 40 mil. Han kunde ju lika gärna ha åkt till Sveg...

 Av Petter Karlsson
[email protected]

 Publicerat 11 feb 2007 23:08

Uppdaterad 31 jan 2007 16:58

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0