Digitala infödingar ids du inte läsa allt, läs sista stycket du digitala invandrare ?!



Vi lever i en raplex tid

Blogg 28 oktober, 2010   |  

Susanna Toivanen
[Bloggprofil]

Susanna Toivanen


Ålder: 49 år
Bor: Malmö
Yrke och företag: Forskare, FD i sociologi, Centre for Health Equity Studies, CHESS, Stockholms universitet/Karolinska Institutet.,
Brinner för: Ett hälsosamt och hållbart arbetsliv där alla får plats och alla behövs, idag och i framtiden

Igår fick jag lära mig ett nytt ord: raplex.

Vi lever i en raplex tid, och mer raplext lär det bli i framtiden, i varje fall enligt Mats Olsson från Kairos Future som jag lyssnade till igår. Raplex är en sammanslagning av orden rapid och complex, och beskriver den snabba förändringstakt och komplexitet som präglar vår tids fenomen. Tänk bara på Internet och mobiltelefoner; utvecklingen har varit rätt så snabb och IT-system och mobiltelefoner har blivit allt mer komplexa.

Kan du komma ihåg när du skickade din första e-post? Jag kan. För jag var bland dem som kom igång rätt så sent. Det var på vårvintern 1998 och jag lyssnade på Radio Stockholm och hur reportern i direktsändning skickade iväg sitt första mejl. Det slog mig då att nu går vi in i en ny era av snabb kommunikation. Och så blev det nog, kan man lugnt påstå.

När skaffade du din första mobil då, och hur såg den ut? Min var från millenniumskiftet, en rejäl tegelsten från Nokia som jag knappt kunde få ner i någon handväska. Men den räddade liv, bland annat en gång när jag fick punktering mitt i natten på E4:an och kunde snabbt kalla på hjälp.

Den raplexa utvecklingen av kommunikationsverktygen haft stor betydelse för vårt liv och vårt sätt att kommunicera. Men i framtiden har vi varken mejl eller mobiler.

Att mejlen håller på att tyna bort kan man väl se tecken på redan nu. Internet-infödingarna, eller Generation Ordning, d v s de som är födda 1985-1994, skickar sällan några mejl. De kommunicerar på andra sätt, via sms och sociala medier. Så Facebook är här för att stanna och kommer kanske att ersätta den traditionella e-posten även på jobbet.

Fortfarande är det några ”Internet-invandrare”, alltså folk från min egen generation, som fnyser nedlåtande åt Facebook, Twitter och liknande fenomen. Men de gräver med största sannolikhet sin egen grav. Framtidens arbetsliv och samhället för övrigt lär förutsätta rätt så avancerade kunskaper i sociala medier. The times they are a-raplexing kan man konstatera i linje med Bob Dylans klassiker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0