Sociala medier och framtiden???

"Facebook gör oss till digitala slavar"

2010-11-18 | Publicerad 11:25  |  Uppdaterad 2010-11-19, 09:25

Den gamle IT-entreprenören Johan Staël von Holstein lanserar en gratistjänst som svar på det han kallar det digitala slaveriet.


Det här måste få ett slut. Vi måste själva ta kontroll över vår digitala identitet istället för att ge bort den till sådana som Mark Zuckerberg, säger han. Staël von Holstein, som numera bor i Singapore, ägnade 45 minuter åt torsdagens presskonferens att såga de stora digitala nätverken, framför allt Facebook.

- Jag har 5 000 kontakter och 75 procent av det jag gör på Facebook är arbetsrelaterat och jag är ju i praktiken gisslan hos Facebook, säger han.

Det här är särskilt viktigt för unga personer, menar Staël von Holstein, där digitala sociala nätverk är en stor del av den egna identiteten; Det betyder hundratals eller tusentals bilder, konversationer som någon annan har kontroll över.

- Det jag ger bort till Facebook är ju inte bara lite bilder och några kontakter, det är hela min identitet: Allt vad jag har gjort, mina minnen och mina relationer, det som är jag..

Här finns ett integritetsproblem men tankar kring integritet är delvis en åldersfråga, menar Holstein. Han tror att många unga i framtiden kan komma att ompröva inställningen till exempelvis Facebook och den privata information som lagrats där.

- Men då är det för sent, då har jag redan gjort mig beroende av Facebook genom alla de kontakter, bilder och annat som finns där… Varför ska jag ge den här makten en 26-årig kille. Och vem vet vem som äger Facebook om tre år?, säger han.

Han ser framför sig en utveckling där Facebook och andra företag börjar sälja information om användarna på ett sätt som inte sker idag. Samtidigt, medger han, är han en flitig användare.
- Jag älskar ju Facebook (han säger sig ha 5 000 kontakter) men jag gillar inte att de spionerar på mig.
Det här är grunden till den tjänst som Staël von Holstein nu lanserar under varumärket Mycube. Tjänsten ska ge alla använda av sociala medier ett verktyg för att lagra information från exempelvis Facebook.

Tjänsten, som kommer att vara gratis, går under namnet Mycube Vault. Här kan varje användare lagra sitt samlade egenproducerade innehåll över hela Internet på en egen plattform.
- Din digitala identitet har ett värde och antingen ger vi bort detta eller så tar vi tillbaka kontrollen över det och då är det här ett sätt att göra det, säger Staël von Holstein.

 Det finns visserligen liknande tjänster idag men ingen som är gratis och som är open-source, säger han.
- Det är möjligt att de här nätverken kommer att försöka förhindra detta genom att låsa in informationen och därför gör vi det så att man kan köra det i den egna datorn, säger Staël von Holstein.

 I ett nästa steg ska man lansera ett socialt nätverk kopplat till Mycube Vault – Mycube Exchange.
- Det blir ett nätverk som du själv äger och via det kommer du kunna skapa en relation till de varumärken du själv önskar och då slipper du få reklam från malaysiska försäkringsbolag eller ryska herrtidningar.

 Staël von Holstein säger sig ha satsat hela sin förmögenhet, plus lite till, i Mycube.

Så det betyder att du är pank nu?
- Jag är totalt pank.
Även om Mycube Vault och Exchange är gratistjänster, ska koncernen Mycube i framtiden tjäna pengar och det finns enligt Staël von Holstein ett antal utländska investerare som finansierar den framtida utvecklingen.
Hur ska ni tjäna pengar?
-,Det ska vi berätta om på nästa presskonferens.

Joel Dahlberg

[email protected]

08-725 9823


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0