Möten

Jag står i reception och väntar på att få klaga på tvn jag har på hotellrummet
jag vet, ett i-landsprobem
Helt plötsligt kommer en ung klille ner och ser liksom stressad ut och han säger:
- Hur hittar jag till järnvägsstation?
- Jag vet, jag är på väg dit. följ mig, säger jag och tänker att i-landsproblemet tar jag en annan gång eller inte alls. 
Nu när jag går nära honom ser jag att han är stressad och det bekräftas när han sätter igång och pratar.
- Hur fungerar väckningen på hotellet egentligen? Knackar de på eller ringer eller............
- Faktum är att jag vet inte, jag ställer mobilen, svarar jag
- Jag tänkte lyxa till det, men jag vaknade inte av deras väckning, och flög upp sängen för att jag hade ju försovit mig. Missade tåget!
- Stackare, säger jag
- När jag sedan flyger upp ur sängen, öppnas dörren och där står städet som tror att jag checkat ut. Jag blottade HELA konkarongen!
Jag asgarvar
- Du kommer att vara välkommen tillbaka på hotellet, efter succén, fortsätter jag.
Han berättar att han ska till Umeå, men är från Stockholm. Han berättar att han säljer "en tjänst". Nyfiken som studie- och yrkesvägledare är, frågar jag vad han har för utbildning för säljare. Han blir lite tyst och svarar med svag röst:
- Ingen, hade mest IG på gymnasiet. Men jag kan sälja, jag var årets säljare för mitt förra företag, därför fick jag detta jobba utan formella meriter. Min ADHD gjorde mig dålig i skolan, den var inte gjord för mig. Men jag kan jobba för två när jag sätter igång och jag är bra.
 
Älskar dessa möten, att ta del av en annans historia och liv.
Detta är lyckan för en studie- och yrkesvägledare <3 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0