Nya vindar

Sitter på en paneldebatt
 
 
Det handlar om genusforskning
Dessa kompetenta människor som är oroliga,
både för att det är så ojämlikt,
men också den "nylibera vindarna" som kommer
När rektor Hans Adolfsson säger:
- Om vi får ett speciellt parti vid makten nästa gång,
kommer vi att få dra ner på forskning och utbildning.
Den forskning som ska bedrivas ska inte vara kritisk
och utbildning behövs inte på hög nivå..........
Mitt hjärta stannar,
min mage vänder sig
jag blir alldeles kall
Jag kopplar detta till Hitler,
dagens "sunda förnuft",
dagens tyckande,
alla uttalande som kommer ur ett rykt sammanhang.
Eftermiddagen tillbringar jag på tåget hem,
min hjärna kan inte fortsätta att ta in resten av programmet
 
På kvällen sänds ett repotage om Ungern,
där en ny lag ska röstas igenom
En lag som tar bort det enda universitetet
som har kritisk forskning på schemat, CEU.
De universitet som blir kvar är ägda av staten och 
får skriva det som de styrande vill
utan kritik mot regimen.
Tidigare har journalisternas frihet begränsats.
 
Var är vi på väg?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0