Skellefteå

Min mor längtar efter att få besöka sina hemtrakter.
Hon är 81 år och tanken på att åka om 10 år finns inte.
Jag slängde ut en fråga till dottern och undrade om hon ville åka med,
hon sade ja.
Så sagt och gjort,
det blev en-tregenerationers-road-tripp-norrut 8-10 juli.
 
På fredagen gick vi ut och åt en sen middag.
Vi var då fyra kusiner,
tre kusinbarn,
en respektive,
en faster åsså min mor,
God mat 
men dessvärre stängde stället för tidigt 
så vi fick dra ner till deras fantastiska krogar nere vid
Skellefteälven.
"Bryggerigatan" är att rekommendera 
om snygga, goda drinkar står på schemat. 
 
 
 
 
Lördagen började med att mim mor bara ville sova.
Jag och kusin fick lov att gå på en shoppingrunda.
Sedan iväg till kusin för att fika och 
min dotter fick stajla en bröllopsgäst,
tillika min andra kusin.
Iväg sedan för att se brudparet och stajlade kusin
samt att hälsa på mormor, morfars, morbror, mosters grav
 
En fantastisk guidning stod kusin för
då vi vandrade genom Bondstan och
kulturcentret Nordanå.
Törsten tog oss till ett vattenhål
innan vi svidade om för middag på "nygatan 57"
Magiskt gott
Kvällen avslutades åter på "Bryggerigatan"
med orangemojitos och en old fashion.
 
Söndagen var lite gråkall men efter frukost for vi mot Ursviken
för att hälsa på "tant Lisa" i deras fantastiska hus
Krispig jordgubbs-marängtårta med kaffe bjöds det på enligt Lisa
(det var egentligen en mandarintårta med mjuk maräng, som var sagoligt god)
 
Nästa blev Bureå och ny kyrkogård.
Där hälsade vi på moster och morbrors grav i strålande sol.
 
Mors föräldrarhem hittade vi knappt.
Min mor förstod inte varför,
även om vi talade om för henne att de KAN hända
att man även i Bureå gör förändringar på 60 år. 
 
Hungerhäxorna tog oss till den godaste pizzan i Lövånger 
innan färd hem i sommarsol.
Vi var trötta och nöjda så vi vinkade bara till Ikea-huset.
Glada och nöjda var road-trippen till enda
 
Nästa år i augusti 
ser min mor
då 81 år
fram emot en kusinträff i Skellefteå.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0