Förebilder

I väntrummet sitter en lite tjej på typ tre år
Jag tar mina skor,
hennes pyttesmå skor står bredvid mina 37or.
- Vilka fina skor du har, säger jag till den lilla dockan
- De är röda, poängterar hon.
När hon pekar på skorna 
ser jag hennes röda naglar
- Oj, har du nagellack, säger jag.
Hon håller upp alla tio fingrarna och
ser så nöjd ut.
- Hon ska ha allt jag har, säger den stolta mormodern. 
- Hon ska till och med ha en halsband, så jag fick gräva fram ett ur garderoben
Flickan visar sitt framgrävda halsband.
Mormoderns och barnbarnets blickar möts. 
Jag säger hejdå till dem,
flickan vinkar.
Jag är nöjd i hjärtat.
 
När jag startar bilen, 
sätts radion igår.
Kvinnan på radion introducerar William Spetz.
som pratar om vikten av de gamlas erfarenhet.
- Besök dina mor- och farföräldrar och ta vara på deras kunskap. De har erfarenhet från andra tider. Ta med en kamrat som inte har sina äldre i livet, bara för att du ska dela med dig av den äldres kunskap. 
 
Mina tankar går tillbaka till den lilla treåringen och hennes mormor.
Jag tänker på att det är kanske mer vanligt att umgås med äldre förebilderna när man är barn,
än när man blivit tonåring.
Och som anhörig till en äldre mor
blir förhållandet mer omhändertagande.
 
Tänker vidare på mina egna förebilder från den äldre generationen.
Vilka är de?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0