Efteråt är allt försent

Det skriver Jonas Gardell i sin krönika
http://www.expressen.se/kultur/efterat-ar-allt-for-sent/
 
Jag smakar på orden, eftertänksamt
Efteråt är allt försent
Om en sekund, i morgon, nästa år, om tio år
Här och nu.
Ibland blir jag lite less på här och nu
Jag vill också längta TILL
Längta till semester
Längta till lördag
Längta att få svar på ett sms från någon kär
I och för sig gör jag det nu
När längtan har hunnit i kapp då är det efteråt...........
Skaffa dig ett jobb som är 100 % roligt,
så har du roligt här och nu och inte sen
hur vet jag det?
Jo, efteråt!
När jag jobbar med de som är långtidsarbetslösa
känns det ibland som om det redan är
efteråt och försent.
Jonas talar om domedagen,
den kan jag också tänka på ibland.
Blir rädd,
tänker hemska tankar,
men då måste jag få ut det i en aktivitet.
På vintern är det målandet
På sommaren är det golfen
Att bara få vara i känslan
Att bara få ha fokus på nästa drag
med pensel eller med klubba.
Att våga känna vad jag känner och
ta tag i det.
- Kom, vi måste prata, sade hon och drog mig ut på altanen
- Vad är det?
- Det känns inte bra i magen
Jag log, jag hade samma känsla
- Vad gör vi åt det?
- Vi måste lösa det, vi går ner och kollar vad vi kan göra
Vi kollade,
vi diskuterade,
vi ändrade
Efteråt ..
- Du!
- Ja?
- Nu känns det bra i magen
- Ja, nu har klumpen försvunnit
Vi log mot varandra.
Vi hann stoppa känslan, för
efteråt hade det varit försent.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0