Bullbak

så står jag där igen
med ett recept
och ska göra det i en ugn
vars värme är ett lotteri
på grund av att NÅGON
vridit sönder vredet
så att gradantalet visar
något annat tal än det som jag tror
så här såg de ut innan ugnen
 
 
efter var de mer ...............svart
lite besviken men
väl i munnen var de gudomliga
bland det godaste jag ätit
 
Här kommer receptet
Obs, jästiden!
 
Fyllning
200 g mandelmassa
250 g rumstempererat smör
½ dl strösocker
2 msk kanel
1 dl russin (jag tog hackade aprikoser)
 
Grovriv mandelmassan i en bunke, jag rev ner lite kylskåpskallt smör också
Annars rör i smöret i omgångar o tillsätt socker samt kanel.
Blanda ordentligt
 
Vetedeg
30 g röd jäst
2 dl mjölk
7 dl vetemjöl
1 ägg
½ tsk salt
1 msk kardemumma (glömde det, så vi silade över lite innan ugnen)
80 g smör
1 dl strösocker
1 ägg till pensling
 
Smörj sidorna på en bakform, 32 * 22 cm och täck bottnen med bakplåtspapper.
Smula jäst i hushållsassistent.
Värm mjölken fingervarm, häll i bunken, lös jästen
Blanda i resten av ingredienserna och kör först på låg hastighet i en minut,
öka sedan i 8-10 min
Lägg ut degen på mjölad arbetsyta och låt vila i 10 min
Kavla ut degen till en platta 50*30 cm
Bred på fyllningen jämnt o
strö på russinen
Rulla med lite spänning ihop till en rulle från långsidan
Dela degen i 15 bitar och
lägg bitarna i formen.
Jäs till dubbel storlek under bakduk
ca 1½-2 timmar
Ugnen på 200 grader
Pensla bullarna med ägg.
Grädda mitt i ugnen 18-22 min
Låt bullarna svalna helt
 
Glasyr (vi kunde vänta tills den blev kall............)
1/4 dl mjölk
20 g smör
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
 
Värm mjölken o smält smöret i samma kastrull
Tillsätt florsocker o vanliljsocker
Vispa på låg värme ihop till en fyllig glasyr
Häll glasyren över bullarna
Låt den svalna
 
 
Källa http://mittkok.expressen.se/recept/cinnamon-rolls/
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0