Valdag

Allla som lever i en demokrati ska rösta
Det kanske inte blir som jag har tänkt,
men jag kan påverka ändå.
Hur tänkte jag i år?
För att undvika att göra fel valde jag att
INTE
rösta på partier som börjar med bokstaven S.
 
Jag har lyssnat på SD-Jimmy och
förstår att han är retoriskt bra.
Men partiet verkar vara kluvet,
med tanke på deras reklam på tv
och vad de gör i verkligheten.
Undrar om Jimmy förstått att han måste
tänka om för att det ska stämma.
I alla fall ska deras reklambyrå ha en eloge
för de är nog det enda parti som har en mörkhyad med
i sin reklamkampanj.
 
Socialdemokraterna
detta arbetarparti som jag tror att
jag som arbetarbarn egentligen ska rösta på.
Men jag är sååååå less på deras pompösa sandlådesnack.
Mycket bottnar i att denna kommun
som jag bor i har varit
rött ALLDELES för länge.
Så där länge att de blivit självgoda.
De behöver byta perspektiv.
 
För några år sedan jobbade jag i ett länsprojekt
där politikerna i styrgruppen ALLA var från S.
Efter varje möte var jag tvungen att reflektera över vad som hänt
och vad som beslutats.
Kom aldrig på att något hände med en ordproducerande bullshit.
Så här efteråt kan jag nog beskriva det bättre.
Det kändes som om jag skådade in i en bastuklubb
där män utför navelskådning och
berättar Bellmanhistorier,
men historierna slutar inte vid tre utan
alla brätte varandra under en stor röd S-flagga.
 
Om jag fortsätter kan jag säga att de röda här istan
enligt min mycket personliga uppfattning
har mer skrikit på att Alliansen ska sopa rent framför egen dörr,
medan de själva har klivit över sin egen skit
framför den röda dörren.
 
Jag valde bort S-partierna av en anledning.
Men jag förtidsröstade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0