O.L.I.V.A

Ett begrepp som jag tycker säger en del är just titeln.
Den är förkortning för:
Om Inte Livet Vill Annat
I fredags blev en sådan dag.
 
Efter en turbulent veckan med en slö hund.
Konstaterade veterinären att det är livmodersinflammation
på onsdagskvällen.
Sprutor för att driva ut varet och antibiotika.
Det finns VAB men inte VAH,
så det kände hemskt att lämna henne.
På torsdagen när jag kom hem
var det tyst i lägenheten.
Inga tassar och hundleende mötte mig.
Min man låg i soffan med älskade Decibell bredvid
Hon sov djup.
- Äntligen har hon kommit till ro, konstaterade min man.
Spruta och smärtstillande gjorde sitt.
- Men hur gör vi med Ulvöns julbord och övernattning i morgon?
Jag tittade på honom och stod tyst och tänkte.
- NÄ, vi kan inte fara! säger min man plötsligt och bestämt
- Men far du, det är ju ditt jobb!
- NÄ, jag vill inte. Vi är hemma!
 
Så i stället för att äta ett dignade julbord på vackraste platsen i skärgården.
Blev det stekt kyckling och julmust.
Och sen blev det tvn med advent/julpyntning.
Lugnt och stilla.
Och istället för en vacker havsmorgonsyn,
långfrukost och promenad
blev det stadsvy och pluggande.
Säger bara det
O.L.I.V.A
och det är gott nog.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0