Go girl!

 

Molly Sandén har startat en egen liten revolution. När hon tröttnade på kroppsfixering, mobbning och att vara skivbolag till lags drog hon till Los Angeles för att ge ut sin musik på egen hand.

– Jag har slutat anpassa mig efter folk som vill styra hur jag ska se ut och vad jag ska säga och samtidigt tjäna pengar på mig, säger hon.

Molly Sandén, 22, har tillbringat de senaste månaderna i en fet studio i Los Angeles. Granne är One Direction och Jennifer Lopez. Hon skriver musik tillsammans med de svenska superproducenterna Avicii och RedOne. Och har gjort klart en låt hon verkligen är nöjd med och vill släppa så snart det bara går.

Men hemma i Sverige möts hon av skepsis på skivbolaget. Hennes chef förstår inte riktigt texten, säger han.

Stärkt av ett nyfött självförtroende, sprunget ur kärlek och stöd från fansen, får hon nog.

– Jag är så less på att lyssna på vad en 40-årig kostymsnubbe som egentligen är trött på musik har att säga. Han förstår inte min målgrupp. Allt för mycket branschfolk sitter bakom sina datorer, under guldskivorna – och bara segar och är negativa, säger Molly och njuter av en frispråkighet hon inte haft sedan innan hon blev artist, det vill säga när hon var litet barn.

"Känslan är mäktig"

I stället för att fortsätta vara duktig och göra som bolaget sa, slutar hon och startar sitt eget. Hon går från skivbolaget, googlar släppa låt utan skivbolag och läser sig till hon ska gå till väga. Det hon upptäcker är omvälvande.

– Att ge ut en låt digitalt tar ungefär två timmar. Att lägga upp den till radio kostar 1 500 kronor. Tidigare har jag betalat ungefär 86 procent av mina intäkter till ett skivbolag som klappat mig på huvudet och sagt "Lilla gumman, det här förstår inte du". Känslan just nu är så mäktig, säger Molly Sandén.

Nu har hon har själv valt ut ett team som jobbar med henne. Med PR, bokning och teknisk hjälp.

– När jag var knuten till ett skivbolag kanske en eller två av de jag jobbade med gillade min musik. De andra ville hellre jobba med typ Lars Winnerbäck, och då hanterade de min karriär därefter, jag blev liksom ställd på kö. Nu omger jag mig av de som verkligen tror på mig, förklarar hon.

Vi sitter i vid ett bord i skuggan på Mosebacke, ett stenkast från Mollys lägenhet i Stockholm. Klimatet påminner om hennes andra stad, Los Angeles, där hon och pojkvännen Danny Saucedo bor och jobbar den största delen av året.

I måndags hade hennes första singel i egen regi premiär. På ett tak mitt i publikhavet på "Lotta på Liseberg" klädd i en vit baddräktsliknande kreation framförde hon "Freak".

Molly Sandén stod där i sin modiga (ursnygga!) outfit och sjöng till sitt 12-åriga jag. En person som led av svåra problem med ett svagt självförtroende och mobbning.

"Var mobbning"

– Det var mobbning på det tysta sättet. Tjejerna i min dansklass kommenterade och fnissade åt mig. Jag kände mig som en elefant, den där stämningen blev till röster i mitt huvud. När jag blev offentlig skrev människor helt vansinniga saker på nätet. Det finns flera Flashback-trådar om hur äcklig jag är, helt sjukt. "Ditt fett fladdrar", "Du ser ut som en gris", sådant skrev de.

Det var först med medverkan i "Let's dance" och ett offentligt uttalande om nätmobbingen som det vände. Stöd och pepp från fans strömmade in och hjälpte sångerskan på fötter igen.

– I dag vill jag ge tillbaka. Jag vill göra musik med en mening och med ett budskap. Jag vill vara en förebild för de som mår dåligt, jag kan bära deras onda, säger Molly.

"Jag vill provocera lite"

I Los Angeles har Molly Sandén träffat värdefulla kontakter. Hon har sjungit med idolen David Foster, skrivit med Avicii och signat till RedOnes låtskrivarförlag. Men även där har hon stött på branschfolk som vill få henne att anpassa sig, gå på dieter och tappa tiotals kilon.

– För ett par år sedan hade jag gått hem och gråtit i kudden, sådant är nedtryckande. Men nu tar jag det som bränsle. Jag vill provocera tillbaka. Jag vill äta en pizza framför dem och säga att Adele kunde slå igenom, Beyoncé har kurvor. Fuck it!

Före detta bandkollegan Zara Larsson postade nyligen en bild på en antisexistsisk text på sin instagram. Att unga kvinnliga artister är så frispråkiga och tar ställning är helt nytt.

– I mina tidigare skivkontrakt hade jag regler för vad jag fick säga och inte. Jag fick exempelvis inte yppa någonting som kunde skapa debatt, säger hon.

Men nu tar Molly Sandén kontrollen över sin egen musik. Och över sitt ansvar som artist.

– Jag vill visa, säga och jobba för att man kan se ut på många olika sätt och samtidigt lyckas med det man vill uppnå.

OM Molly

Molly My Marianne Sandén

Ålder: 22 år.

Bor: På Södermalm och i LA.

Familj: Mamma, pappa, bonusföräldrar, två systrar och pojkvännen Danny Saucedo.

Bakgrund: Kom trea i Junior Eurovision Song Contest som 14-åring. Har varit med i Melodifestivalen två gånger och släppt två album.

Aktuell: Med singeln Freak som hon släppt helt själv.

Det gör Molly i sommar: Har haft en del semester i sommarstugan på Öland. Kanske åker till London eller Ibiza de närmsta veckorna.

Molly Sandén om...

... sin webbshop My by Molly

"Jag designar i samarbete med klädskapare från London, LA och Hongkong. Jag tror det är den enda mode-webbshoppen i Sverige som säljer kläder i storleken XL, vilket är helt sjukt och väldigt viktigt för mig."

... Karriären

"Jag siktar på att släppa ett album efter jul. Samtidigt som jag jobbar på egen hand här hemma förhandlar jag om ett stort internationellt skivkontrakt i USA."

... att hänga hemma hos Chris Brown:

"Vi har gemensamma bekanta och jag har varit på fest hos honom. Sådana saker händer hela tiden i LA. Men det som slår mig är att trots alla bilar, lyxvillor och pooler är det tomt. Vännerna på sådana fester är inte ens riktiga vänner."

Av Annah Björk
Av Annah Björk
[email protected]
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0