Go girl 2

Den 3 augusti hyllade jag Molly som gick ut och frontade ideal.
Sen kom en ny insändare med ett annat perspektiv.
Ops, tänker jag, så kan man också se det!
men vad är bäst,
vara tyst 
bry sig 
ta ställning eller inte
Men samtidigt tänker jag,
båda har rätt!
Eller?
 

Hyckleri att vi hyllar Mollys "tjocka kropp"

Lady Dahmer: Om Molly hade varit tjock så hade vi diskuterat hennes ohälsosamma livsstil.

 

Fakta

DEBATTÖREN:

Natashja Blomberg, skribent och bloggare som kallar sig Lady Dahmer

DEBATTEN:

Molly Sandén hyllades när hon berättade att hon vägrade att skämmas för sin kropp och när hon

Molly Sandén gör som Blondinbella och drar igång ytterligare en kampanj som uppmanar kvinnor att visa upp sina kroppar. Gärna ska kläderna av också, inget nytänk med andra ord. Inte ett dugg revolutionerande.

Jag förstår att Molly bara menar väl men jag undrar om vi verkligen inte har kommit längre än så här? Den här typen av kampanjer är kontraproduktiva för du kan inte få bort fokus från ytan och kraven kring den när du använder ytan som ett verktyg. Det funkar inte att säga ”nu slutar vi älta hur våra kroppar ser ut” när man samtidigt uppmanar till att visa upp kroppen. Kanske som en quickfix just där och då men när det peppiga ruset lägger sig så står vi där igen framför spegeln och undrar varför vi aldrig kan känna oss nöjda. 

 

Mollys kampanj #överminstoltakropp påminner mig bara om att jag borde tänka på hur jag ser ut och vad jag väger. Jag påminns om att jag har en kropp och att andra har en åsikt om den och att jag borde tycka något också. Jag påminns om andra kvinnors kroppar. Påminns om allt det där jag försöker sluta tänka på.

Men hon är bara en i en lång rad av kända smala kvinnor som slängt kläderna för sakens skull och jag börjar bli trött på att ännu en smal normativ kvinna hyllas för att hon ”tar upp kampen” mot de snäva kroppsnormerna genom att posta en bild på sin nakna smala normativa kropp. Ingår man i normen som Molly gör så blir det problematiskt när man säger att man inte tänker anpassa sig till den. Om Molly hade varit tjock så hade vi diskuterat hennes hälsa nu. Då hade diskussionen handlat om hennes kost och ohälsosamma livsstil.

 

Tjocka kvinnors kroppar skulle nämligen aldrig hyllas på samma sätt för kroppsacceptans är bara accepterat hos kvinnor som uppfyller den smala normen även om vi påstår oss vara för allas rätt att vara stolta och nöjda.

Vet ni vad som händer när riktigt tjocka kvinnor stolt visar sina kroppar? Folk blir förbannade. Folk tar illa upp. Och vet ni vad som är riktigt provocerande? Att vara tjock och inte hata sig själv. Då jävlar blir det liv. Folk kan knappt hantera sin ilska när tjocka vägrar skämmas eller be om ursäkt för sin uppenbarelse. Vafalls?! Står du här och är nöjd och förespråkar fetma din ansvarslösa tjockis?!

 

Som tjock får man nämligen inte gå omkring och tro att man duger.Man ska ha vett att gömma sig, vett att skämmas samt ta sitt ansvar. Och kan man inte det så ska man ha vett att förändra det. Tränar du och försöker gå ner i vikt så är det ok att vara tjock offentligt. Annars är man en dålig förebild som förespråkar fetma och tänk om någon som ser det skulle gå omkring och tro att det är ok att vara tjock? Ja tänk om.

Natashja Blomberg

http://www.aftonbladet.se/debatt/article19362195.ab


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0