Branden

Telefonen ringer.
Jag sitter i ett vägledningssamtal,
lyssnar av svararen
Min far i luren:
- Ingen fara med oss MEN 
det är katastrof!
Jag ringer upp
 
Det visar sig att min fars sambos dotter med familj 
har fått fly från sin gård på grund av skogsbranden.
De 270 mjölkkorna har forslats bort av LRF och
själva har de packat ihop och flytt.
Så hemskt,
så påtagligt 
så konstigt
Sådant händer ju bara i typ Australien,
tills nu.
 
Och jag har inte skänkt dem en tanke,
hemskt,
men jag har liksom inte förknippat dem med Sala,
kanske för att vi inte åker genom Sala när vi hälsar på dem på gården. 
Denna gigantiska mjölkfabrik efter teknikens alla EU-regler,
är det nu bara borta?
 
Kvällen är het hemma i vår lägenhet.
Vi äter och flyr sen vårt hem 
på grund av värme inte brand.
Vi ligger där i skuggan och 
svalkar oss och 
mina tankar går till de drabbade,
det hemska
det ofattbara
 
Denna bild är till dem och
där ligger jag och kan inte göra något
eller?
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0