Studie och yrkesvägledare

Oj, vad jag blir trött.
Trött på min yrkesroll och
kanske också kår.
 
Jag förklarar.
Jag vill vägleda folk,
jag vill inspirera,
jag vill hitta lösningar,
jag vill fokusera och
vad har jag hamnat?
 
Det är skolverkets regler som ska kunnas,
det är universitets antagningsregler som ska kunnas,
vuxenutbildningens starttider,
antagningssystem som ska fyllas i,
studieplaner som ska vara korrekta,
det är tre olika betygssystem som ska checkas av,
det är utlandsföddas betyg som ska matchas,
det är regler för kommunen 
det är regler.
Jag måste checka och dubbelchecka,
för att inte säga fel,
för att inte informera fel och
allt jag säger idag 
kan ändras av Björklund, 
regeringen,
CSN,
skolor,
individer
i morgon,
den 30 juni 2015
eller 
efter valet. 
 
Så när min kära kollega M 
skrev en lång fråga på mail,
en fråga om reell kompetens,
grundläggande behörighet,
om det går att byta 1a till 1b i matematik,
rregler regler regler.........
Hon avslutade dock med:
- Vad tänker ni kära kollegor?
Jag kände hornen komma och skrev:
- Jag tänker FUCK OFF,
jag vill bara vägleda, ha gruppvägledning och måla i Verdic Art.
Fick tillbaka:
- Ha ha ha......du gav ett underbart skratt.......
ska tamej faan skriva ut svaret och hänga upp det.
Håller helt med!
 
Var tog mitt yrke vägen?
När blev jag expert på regler
istället för vägledning?
Jag bara undrar,
var är det nu...............

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0