Svartsjuka

en hemsk känsla
svartsjuka
att tro att man äger någon
 
häromdagen då fick jag frågan om jag var avundsjuk 
på en person som hade något finare än vad jag har
avundsjuk ?
Nä inte riktigt,
jag är nöjd med det jag har,
sen får jag vara glad att jag får ta del av det,
men inte äga.
jag började försöka förstå 
vad är då skillnaden på att vara avundsjuk och 
svartsjuka
 
 
Avundsjuka är en sjuklig eller plågande avund eller avundsamhet. Exempelvis avundsjuka över att andra skulle ha något vackert.[1]Känslan av avund kan vara varaktig. [2] Avundsjuka består ofta av en kombination av frambringade känslor som ilskasorg och avsky.
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Avundsjuka
 

Svartsjuka är en känsla som innebär oro för en rival, särskilt när det gäller kärleksförhållanden. Psykologin hävdar att känslan kan komma ur gamla barndomsminnen. Som att bli helt eller delvis övergiven, till fördel för ett syskon till exempel. Dålig självkänsla spelar en stor roll i sammanhanget. Svartsjukan gör att man betraktar sig som förlorare redan innan konflikten (slaget om partnerns gunst) uppstått.

Enligt en dansk psykoterapeut[vem?] härrör svartsjuka till en känsla av otillräcklighet eller att känna sig utanför. Det enda botemedlet är självaktning.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartsjuka

 

Alltså är det som om att vara avundsjuk på att

någon annan har något som inte jag har oavsett

om det är något vackert eller om det är ett annat förhållande.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0