Ont i foten

Länge har jag haft ont i foten
Jag har dragit mig för läkaren 
för sist jag hade ont fick jag ...........fel medicin
(det var den korta versionen)
Det konstiga var att jag har som ondast när jag
INTE
belastar foten.
Jag fick efter många om och men ta mig till en ortoped.
Och han och jag var överrens.
Foten är sne 
tårna klämmer en nerv och orsaker en skada
som kan opereras men
först så provar "vi" på cortison 
för att minska svullnaden och
sen också bygga upp plattfoten.
Och så har jag fått en diagnos,
ingen inbillning utan det är ............
 

Mortons neurom

Mortons neurom är en neurologisk klämning som kan uppstå genom förtunning i några av slemsäckarna oftast mellan tredje och fjärde tån. Detta är ett välkänt syndrom som kan orsaka smärtor i främre trampdynan i form av värk med en huggande känsla.

Smärtan kommer framförallt vid belastande träning som gång eller löpning. Besvären kan ibland ge neurologiska besvär med bl.a. parestesier eller strålande smärta. Diagnosen ställs genom palpationsömhet, anamnestiskt, provokation genom att man pressar ihop foten från sida till sida. Med hjälp av magnetresonanstomografi kan man också se en förtjockad nerv, även om det kan ses liknande förändringar på en del friska individer också.

Tillståndet förekommer ofta hos personer med så kallad tvärplattfot, vilket innebär att om fotvalvet stärks upp med en hård sula, kan besvären minska eller helt försvinna. Har man kvarstående besvär är det oftast nödvändigt med operation.

Postoperativt kan besvären försvinna direkt, eller diffust försvinna efter några veckor.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mortons_neurom


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0